تکلیف دوم درس مباحث منتخب مالی، دانشکده مدیریت و اقتصادِ دانشگاه صنعتی شریف

647

تکلیف دوم

درس مباحث منتخب مالی، دانشکده مدیریت و اقتصادِ دانشگاه صنعتی شریف

نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱

اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

تاریخ شروع: ساعت ۹ روز یک‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۷

تاریخ گردآوری تکالیف: ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

۱) علت رشد پول نسبت به شبه پول در سال‌های اخیر در ایران چیست، و رشد سریع پول چه پیامدهایی دارد؟

۲) فرق بودجه‌ی نرم و سخت چیست؟ حداقل سه مصداق از کارهایی را توضیح دهید که دولت انجام می‌دهد تا بودجه را نرم سازد. نرم­شدن بودجه­ی دولت چه پیامدهایی خواهد داشت؟

۳) نقش شرکت­های تراستی در دورزدن تحریم‌های ایران چیست؟ چرا درهم امارات در تعیین نرخ ارز ما مهم است؟ اشتباه رایج سیاست­گذاران از مقایسه‌ی مبلغ صادرات ایران و میزان ارز ورودی به کشور را توضیح دهید.

۴) قاچاق معکوس چیست و چند نمونه از مشکلات اجتماعی را توضیح دهید که برای ایران در این مورد بوجود آمده است. به نظر شما سیاست­گذاری صحیح برای جلوگیری از آن چیست؟ آیا منطق سخنران مبنی بر کنترل بیشتر مرزها (مانند روسیه) را راه حلی پایدار برای رفع این مشکل می‌دانید؟ در این مورد استدلال کنید.

۵)  از دید آقای آزادی، نکات اصلی و قوت و ضعف تحلیل تکنیکال چیست؟

۶) سه نوع استراتژی دنبال‌کردن روند شاخص در صندوق‌های شاخصی را توضیح دهید. صندوق شاخصی کیان، برای تقلید عملکرد شاخص هم­وزن، از کدام استراتژی استفاده می‌کند؟ چه مشکلاتی در محاسبه‌ی شاخص وجود دارد که گرفتن بازده مساوی با آن، بدون ریسک اضافی، را غیر ممکن می‌کند؟

۷) منظور از style investing چیست؟ تفاوت عمده‌ی شرکت­های کوچک و بزرگ که دو الگوی سرمایه­گذاری متفاوت شناخته می‌شوند، چیست؟

۸) اوراق گام چیست؟ برای رفع چه مشکلی معرفی شدند و چه ریسک هایی دارند که باعث شده نرخ بازده آنها بالاتر از سایر اوراق با درآمد ثابت باشند؟ نرخ YTM این اوراق را با نرخ YTM اوراق اخزا مقایسه کنید.

۹) ارکان انتشار اوراق با درآمد ثابت را نام ببرید و نقش هر کدام را توضیح دهید.

۱۰) نمودار زیر ترکیب بدهی‌های دولت را نشان می‌دهد. آن را تحلیل کنید و توضیح دهید ترکیب بدهی ایده‌آل باید چگونه باشد.

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید