گنج شایگان یا اوضاع اقتصادی ایران

1892

در خرداد ماه سال هزار و سیصد و شصت و دو کتاب گنج شایگان (اوضاع اقتصادی ایران) را شصت و هشت سال بعد از چاپ اول آن، دوباره چاپ کردم. کتاب به قلم سید محمد علی جمالزاده داستان نویس شهیر ایران است که این بار کتابی آماری پیرامون وضع اقتصاد ایران در ابتدای قرن بیستم نوشته بود. در دیباچه این چاپ که استاد در اردیبهشت آن سال نگاشته بود، مولف چنین می‌نویسد.

جمع‌آوری اطلاعات صحیح در باره اقتصاد ایران در آن موقع که جنگ عظیمی راه‌ها را مسدود ساخته و روابط مقطوع و مراسله و مکاتبه و مسافرت و آوردن کتاب و رساله از خارج کار بسیار مشکل و غیرممکنی بود، کار مولف این کتاب را بسیار دشوار و خسته‌کننده ساخته بود ولی جوانی و علاقه که نام دیگرش عشق است مدد رسانید و توانستم کتاب…را به چاپ برسانم.

مولف آمار زیادی در مورد بودجه، جمعیت و دیگر متغیرهای اقتصادی ارائه می‌کند که به کار محققان این رشته می‌آید.

در پایان دیباچه جمالزاده می‌خوانیم:

امروز (منظور سال شصت و دو) در باره نفوس در ایران صحبت از چهل میلیون به گوش می‌رسد… . طولی نمی‌کشد که مملکت ما باید به پنجاه میلیون آدم زنده از مرد و زن، نان و آب و هزارها چیزهای دیگر بدهد و تمام این احتیاجات بدون سرمایه محال است که بتوان بدان‌ها جواب داد… از حضرت استادی آقای دکتر جواد شیخ الاسلامی دانشمند معظم و محقق دقیق مستند که یگانه عامل خیر در کار تجدید این کتاب هستند سپاس‌گزاری می‌نمایم.

متن این کاب را در این‌جا می‌توانید بیابید.

کتاب گنج شایگان یا اوضاع اقتصادی ایران PDF

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید