پایان‌نامه دکترا آقای فرید تندنویس با عنوان «طراحی مدل پایدار به منظور تشکیل سبد اوراق بهادار مبتنی برشاخص و سبد شاخصی ارتقاءیافته با استفاده از خوشه‌بندی براساس معیارهای شباهت پویا و مبتنی بر کاپولا»

1991

    در روز شنبه ۱۳۹۹/۰۵/۱۱، آقای فرید تندنویس در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با موفقیت از پایاننامه خود با عنوان «طراحی مدل پایدار به منظور تشکیل سبد اوراق بهادار مبتنی برشاخص و سبد شاخصی ارتقاءیافته با استفاده از خوشه‌­بندی براساس معیارهای شباهت پویا و مبتنی بر کاپولا» دفاع کرد. این پایاننامه به راهنمایی دکتر شاپور محمدی نگاشته شده و حسین عبده تبریزی عضو هیئت داوران این پایاننامه بود.

    مطالعه بر استراتژی­‌های مدیریت سرمایه‌­گذاری غیرفعال سبد سرمایه­‌گذاری تمرکز دارد و می­‌خواهد با­ ردیابی شاخص به عنوان رویکردی منفعلانه کار مدیریت سبد را دنبال کند. سبد شاخصی که از طریق سرمایه­‌گذاری براساس استراتژیی معین، هزینه‌­های معاملاتی را حداقل می­‌کند، در عین حال به دنبال کاهش ریسک سبد در گام بعدی است.

    این پژوهش در گام نخستین سبد سهام را با استفاده از تکنیک خوشه­‌بندی سری­‌های زمانی بر مبنای  شاخص تشکیل می­‌دهد. برای خوشه­‌بندی، از یک مدل بهینه­‌سازی صفر و یک استفاده می‌­شود. این مدل، براساس شباهت میان سری زمانی بازدهی، سهم‌­ها را به خوشه­‌هایی با بیشترین شباهت تقسیم می­‌کند و از هر خوشه یک نماینده را برای حضور در سبد سرمایه‌­گذاری مبتنی بر شاخص انتخاب می­‌کند.

    در این پژوهش، برای در نظرگرفتن شباهت میان سری­‌های زمانی، معیارهای متنوعی مورد استفاده قرارگرفته­‌اند؛ معیارهایی چون  ضرایب همبستگی پیرسون، کندال و اسپیرمن، ضرایب همبستگی مبتنی بر کاپولا و رویکردهای فاصله پویا، شامل DTW و­EDR. به منظور درنظرگرفتن عدم­قطعیت پارامترهای مدل (معیار اندازه­‌گیری شباهت)از رویکرد بهینه­‌سازی پایدار (استوار) استفاده شده که مهم‌­ترین ویژگی آن، بی­‌نیازی به تخمین توزیع احتمال پارامترهای مدل است.

    در ادامه این پژوهش، از سبدهای موفق ایجادشده در این مرحله، به عنوان سبد مبنا برای تشکیل سبد شاخصی ارتقاءیافته استفاده می­‌شود. برای این کار، ماتریس واریانس­ـ­کواریانس میان بازدهی مازاد دارایی‌­ها که از مهم­ترین پارامترهای ورودی مدل است، به دو صورت تاریخی و پایدار تخمین زده می­‌شود.

    این مراحل بر روی شاخص ۵۰ شرکت فعال­‌تر بورس اوراق بهادار تهران در دوره بازدهی زمانی بهار ۱۳۹۴  تا پایان­  زمستان ۱۳۹۸ به شکل فصلی اجرا شده، و  نتایج آن در پایاننامه گزارش می­‌شود. محقق­ در سطح اطمینان ۹۵ درصد نشان می­دهد که دو سبد سرمایه‌­گذاری شاخصی مبتنی بر ضرایب همبستگی پیرسون و کاپولای گوسی موفق به ردیابی شاخص با نسبت بازار برابر با یک شده‌­اند. به علاوه خطای ردیابی سبد مبتنی بر کاپولای گامبل، نسبت به دیگر سبدها پایین­تر است.

تندنویس نشان می­‌دهد که  استفاده از بهینه­‌سازی پایدار در تشکیل سبد سرمایه­‌گذاری مبتنی بر شاخص به منظور در نظرگرفتن عدم ­قطعیت پارامترهای مدل مذکور، باعث کاهش معنی­دار خطای ردیابی می­شود. البته استفاده محقق از تخمین پایدار ماتریس واریانس ـ کواریانس منجر به بهبود عملکرد سبد شاخصی ارتقاءیافته براساس نسبت اطلاعاتی نمی­‌شود، و بهبود معناداری در نسبت اطلاعاتی سبد شاخصی ارتقاءیافته پدیدار نمی‌­شود.

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید