نشست با مشتریان ویژه‌ی بانک انصار در محل کارمان (خانه‌ی کار و رویداد)

1727

در عصر روز سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، حسین عبده تبریزی در جلسه‌ای در مجموعه برگزاری رویدادهای کارمان (خانه کار و دیدار) با مشتریان ویژه VIP بانک انصار شرکت کرد. حاضران در این جلسه، مشتریان برتر بانک انصار بودند که علاقه‌مند بودند نکاتی پیرامون تحولات اقتصادی سال ۹۸ را بشنوند. در این جلسه دکتر عبده نخست توضیح داد که چرا پیش‌بینی‌های اقتصادی کارشناسان داخلی و خارجی برای سال ۹۷ درست از آب در نیامده است و به نقش عنصر خاصی، یعنی خروج امریکا از برجام، اشاره کرد. وی مسائل محوری اقتصاد ایران برای سال ۹۸ را کماکان به دو  عامل «کنترل نقدینگی» و «تحریم‌ها» محدود کرد.

در مورد کنترل نقدینگی، سخنران توضیح داد که چگونه به‌رغم رشد قابل‌توجه متغیرهای پولی در دوره اول ریاست‌جمهوری دکتر روحانی (شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۶) نرخ تورم کاهش یافت. وی توضیح داد که از سال ۱۳۹۳، شکاف رشد نقدینگی و تورم قابل‌ملاحظه بود و این خود پتانسیل بالایی برای تورم ایجاد می‌کرد. مشکلات نظام بانکی و نرخ بالای سود، سهم عمده‌ای در افزایش نقدینگی طی این سال داشته است. غیر از سایر متغیرها، نرخ سود پرداختی بالای نظام بانکی مانع از تبدیل رشد نقدینگی به تورم شده است؛ این آن عامل کلیدی و اصلی بوده است.

آن‌گاه دکتر عبده توضیح داد که چگونه در سال ۹۶ و ۹۷ حجم بزرگ نقدینگی تأثیر خود را روی قیمت‌ها نشان داد، و ماشه پرش قیمت‌ها را خروج ترامپ از توافق‌نامه برجام کشید. وی در مورد اجزای رشد پایه پولی نیز صحبت کرد و نشان داد که بانک‌ها (به‌ویژه بانک‌های خصوصی) مقصر اصلی رشد پایه پولی در سال‌های اخیر بوده‌اند. وی توضیح داد که سال‌های ۹۱ تا ۹۶ تنها سال‌هایی بوده که طی آن بانک‌ها سودهای حقیقی بسیار بالا پرداخت کرده‌اند، و این سال‌ها در مقایسه با سایر سال‌های بعد از انقلاب، ویژه بوده‌اند. در سایر سال‌ها، سود حقیقی به طور مستمر منفی بوده است. در واقع، بانک‌ها با پرداخت نرخ سود حقیقی منفی زندگی را گذرانده‌اند.

پس از آن سخنران به رابطه نقدینگی و نرخ ارز اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که فاصله رشد این دو متغیر در سال‌های ۹۰ تا ۹۶ بسیار زیاد شده بود، و بناچار در پایان سال ۹۶، حجم عظیم نقدینگی آثار خود را روی قیمت ارز نیز نشان داد. او شوک ارزی سال ۹۷-۹۶ را متفاوت با شوک‌های ارزی ۷۴-۷۳، ۷۸-۷۷ و ۹۲-۹۱ دانست و توضیح داد که بُعد جدید معضل ارز در سال‌های اخیر، بحران نظام بانکی بوده است.

وی آن‌گاه برای حاضران که عمدتاً مدیران بنگاه‌های اقتصادی بودند توضیح داد که در پیشبرد کسب‌وکار خود باید به کدام متغیرهای اصلی اقتصاد تکیه کنند، موقعیت ارز کشور را چگونه باید بدانند، و نقش صادرات را در کسب‌وکار آنان به عنوان سپر تورم و فرار از لجام‌گسیختگی آن تشریح کرد. در پایان جلسه، وی به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید