دورۀ آموزشی «ویژۀ مدیران عامل و اعضای هیأت‌مدیره ناشران بورس»

889

در روز پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰، حسین عبده تبریزی در دورۀ آموزشی «ویژۀ مدیران عامل و اعضای هیأت‌مدیرۀ ناشران بورس» شرکت و با ۳۰۰ شرکت­‌کننده در کلاس در مورد مهم­ترین متغیرهای اقتصادی تأثیرگذار بر بازار سرمایۀ ایران صحبت کرد. مرکز مالی ایران، متعلق به بورس­­‌ها و شرکت سپرده­‌گذاری مرکزی، بانی تشکیل این جلسه بود.

در این نشست، دکتر عبده ضمن ارائۀ آمار تحولات اقتصادی دهۀ ۹۰، سناریوهای اقتصادی پیش‌روی دولت جدید را شرح داد. با توجه به ضرورت وجود مجموعه‌ای از پیش‌نیازهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، وی احتمال انجام «اصلاحات اقتصادی» توسط دولت جدید را پایین می‌دانست. در عین حال، در حوزۀ سیاست­‌ها، عبده ظرفیت بیشتری برای انتشار اوراق دولتی و وام‌گیری دولت از مردم از طریق بازار سرمایه (به جای خلق نقدینگی توسط بانک مرکزی) قائل بود. وی معتقد بود در صورت تحقق نرخ رشد ۲ درصد و کنترل تورم در دامنه ۲۵-۲۰ درصد، دولت جدید می­تواند اقدامات خود را موفق ارزیابی کند.

دکتر عبده احتمال گیرافتادن در چنبرۀ تورم‌های افسارگسیخته در اقتصاد ایران را صفر نمی‌دانست، و اعتقاد داشت  در شرایط فعلی، نقش مدیر بانک مرکزی پررنگ‌تر از سایر مدیران اقتصادی کشور است. سخنران افزایش شاخص را در ماه‌های پیش‌رو محتمل دانست و این افرایش را با رشد نقدینگی (نرخ تورم) مرتبط می‌دانست و احتمال کمی می‌­داد که از محل افزایش بهره‌وری، قیمت‌های سهام تحت‌تأثیر قرار گیرد. وی دستیابی به نرخ‌های بالاتر بهره‌وری را به انجام اصلاحات اقتصادی گره ‌زد و گفت که در حال حاضر چنین کاری نامحتمل است.

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید