پایان‌نامه‌ی آقای علی لطفی با عنوان «بررسی تطبیقی راهکارهای تأمین سلامت بازار سرمایه با تأکید بر جرائم خاص بازار اوراق بهادار»

2110

در روز پنج‌شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۰۵، پایان‌نامه‌ی آقای علی لطفی با عنوان «بررسی تطبیقی راهکارهای تأمین سلامت بازار سرمایه با تأکید بر جرائم خاص بازار اوراق بهادار» جهت اخذ درجه‌ی دکترا در رشته‌ی مالی (گرایش حقوق مالی) از پردیس فارابی، دانشکده‌ی مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران با موفقیت دفاع شد.

چکیده‌ی این پایان‌نامه را در زیر می‌خوانید.

رشته‌ی حقوق مالی از جمله رشته‌هایی است که در ایران به شدت مورد نیاز است، اما به دلیل کمبود استاد و عمر محدود رشته در ایران در با مشکلات فراوان روبروست. دانشکده‌ی مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران که این رشته را در دو پردیس خود عرضه می‌کند نیز به شدت از مشکل کمبود استاد متخصص در این حوزه رنج می‌برد. ارائه‌ی پژوهش‌هایی از این دست شاید شروع روندی در مسیر اجرای پروژه‌های پژوهشی مشابه باشد که کشور به شدت به آن نیازمند است.

حسین عبده تبریزی مشاوره‌ی این پایان‌نامه را بر عهده داشت.

چکیده

هدف این پژوهش، تبیین راهکارهای تامین سلامت بازار سرمایه ایران می‌­باشد. برای انجام پژوهش، بازار سرمایه به اجزای سازنده آن تجزیه گردید و سه بخش صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری، ناشران و مقام ناظر (حوزه اجرا و اعمال قانون) مورد بررسی قرار گرفت. اصلی­‌ترین هدفی که با تامین سلامت بازار سرمایه برآورده می‌­شود، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است و انتخاب بخش‌­های مورد مطالعه بر اساس میزان بالای تاثیرگذاری حوزه­ صندو‌‌‌‌‌‌ق‌­های سرمایه­ گذاری و ناشران به ترتیب بر سرمایه‌­گذاران غیرمستقیم و مستقیم انجام گرفت. مقام ناظر نیز که مسئولیت مقررات­‌گذاری و نظارت بر اجرای مقررات در بازار سرمایه را به عهده دارد. پژوهش به روش ترکیبی (کیفی و کمی) و با رویکرد مالی انجام شده است. بخش کیفی به روش تحلیل مضمون و بخش کمی به روش آزمون فرضیه انجام شده است. در بخش کیفی دو سوال اصلی تحقیق در هربخش عبارتند از: مولفه‌­ها و استانداردهای تامین سلامت حوزه مورد بررسی از نگاه آیسکو کدام است؟ و مقایسه مولفه‌­های تامین سلامت حوزه مورد بررسی در بازارهای سرمایه ایران و ایالات متحده چگونه است؟

در بخش کمی، پژوهش فاقد سوال بوده و بر اساس نتایج بخش کیفی برای هر بخش تعدادی فرضیه طراحی شده و فرضیه­‌ها مورد آزمون قرار می­‌گیرند. در این بخش از ابزار پرسش­نامه برای جمع­‌آوری داده‌­ها استفاده شده است.

بر این اساس، هدف نهایی بخش کیفی، مشخص شدن نقاط ضعف ایران در زمینه چارچوب­‌های مقرراتی و نظارتی است. هدف بخش کمی نیز مشخص نمودن میزان پیاده‌­سازی قوانین و مقررات موجود- فارغ از ایرادات و نقایص آن- می­باشد

در نهایت جرائم خاص بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و ارتباط آن با بخش­های مورد بررسی، بحث گردیده است. در پایان نیز نمونه­‌هایی از جرائم به ­وقوع­ پیوسته در بازار سرمایه ایران به بحث گذاشته شده است.

خلاصه یافته­‌ها و نتایج پژوهش در بخش صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری به شرح ذیل است: الف) مولفه­‌های اصلی تامین سلامت: شایستگی مدیران و متولیان صندوق، نظارت مستمر، جلوگیری از تضاد منافع، ساختار قانونی و حقوق سرمایه­‌گذاران، شفاف‌­سازی اطلاعات. ب) مهم‌­ترین نقاط ضعف مقررات و چارچوب­‌های نظارتی: لازم­‌الاجرا نبودن قوانین و مقررات سبدگردان برای مدیر صندوق سرمایه‌­گذاری، نبود برنامه انطباق با قوانین و مقررات، عدم تصریح الزام اتخاذ کدهای اخلاقی توسط پرسنل صندوق، مسکوت بودن وضعیت معامله پرسنل و مدیران صندوق با صندوق. ج) نقاط ضعف در پیاده­‌سازی قوانین و مقررات: پیاده­‌سازی کنترل‌های داخلی، شناسایی و افشای تضاد منافع، ایفای درست وظایف متولی صندوق. د) پرتکرارترین جرائم حوزه صندو­ق‌­ها: تخلف از مقررات در تهیه، بررسی، اظهارنظر و تصدیق مدارک، دستکاری بازار

خلاصه یافته­‌ها و نتایج پژوهش در بخش صندوق‌های سرمایه‌­گذاری به شرح ذیل است: الف) مولفه­‌های اصلی تامین سلامت: رفتار عادلانه و منصفانه با صاحبان سهام، افشای کامل، به ­موقع و دقیق اطلاعات. ب) مهم­‌ترین نقاط ضعف مقررات و چارچوب‌­های نظارتی: عدم الزام ذی­نفعان نهایی عمده به گزارش‌­دهی تغییرات سهام، عدم افشای عمومی گزارش­‌های ذی­نفعان نهایی عمده و دارندگان اطلاعات نهانی. ج) نقاط ضعف در پیاده­‌سازی قوانین و مقررات: عدم پرداخت به­ موقع سود تقسیمی مجمع، عدم ارائه به­ موقع گزارش معاملات دارندگان اطلاعات نهانی، عدم رعایت الزام افشای فوری اطلاعات. د) پرتکرارترین جرائم حوزه ناشران: تخلف از مقررات در تهیه، بررسی، اظهارنظر و تصدیق مدارک، عدم ارائه اطلاعات به بورس، جرائم سه‌گانه مبتنی بر اطلاعات نهانی

خلاصه یافته­‌ها و نتایج پژوهش در بخش صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری به شرح ذیل است: الف) مولفه‌­های اصلی تامین سلامت مقام ناظر (حوزه اجرا و اعمال قانون): پایش، بازرسی و تحقیق، مجازات و تنبیه. ب) مهم­ترین نقاط ضعف مقررات: نبود سازوکاری برای دریافت گزارش از افشاگران و پرداخت پاداش به ایشان. ج) نقاط ضعف در پیاده‌­سازی قوانین و مقررات: اعمال کم­اثر و ناقص تنبیهات انضباطی علیه متخلفین، عدم نظارت کافی بر اعمال کنترل­‌های داخلی در نهادهای تحت نظارت

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید