صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی

1893

یکی از مهم­ترین نقش­‌های بازار سرمایه تأمین مالی پروژه­‌های جدید و بسط تولید و اشتغال است. این نقش به­‌ویژه در کشور ما که در آن نرخ مشارکت در اقتصاد پایین است، اهمیت ویژه­‌ای دارد. افراد و شرکت­‌های زیادی هر روز تلاش می­‌کنند، فعالیت جدیدی را آغاز کنند، و غالباً شرکت کوچک یا متوسطی بدین منظور راه‌­اندازی می‌­کنند. پرسش آن است که بازار سرمایه به این شرکت­‌ها چه کمکی می­‌کند؟ آیا بورس می­تواند در خدمت این کسب­‌وکارهای جوان باشد؟ آیا بازار سرمایه می­تواند برای شرکت‌­های سهامی خاص منابع مالی تجهیز کند؟

صندوق‌­های سرمایه خصوصی یا صندوق‌­های سهامی‌­های خاص (به بیان بازار سرمایه ایران صندوق‌­های سرمایه­گذاری خصوصی) که در دنیا صندوق‌­های PE خوانده می­‌شوند (private equity)  به منظور کمک به شرکت­‌های کوچک­تر طراحی شده است.

در کلاس اخیر مباحث منتخب مالی، جلسه­‌ای به موضوع این صندوق­‌ها اختصاص یافت و من در آن ارائه­‌ای داشتم. البته چون در هفته پیش از آن دو سخنران قبل از من در این مورد دقیق صحبت کرده و اسلایدهای مفصلی تهیه کرده بودند، من سعی کردم در ارائه مختصر خود به زوایای دیگری از کارکرد این صندوق‌­ها بپردازم. آقای سعید لاریجانی مبانی صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری خصوصی  و خانم مریم رمضانیان به مقررات این صندوق­‌ها در ایران و بعضی تجربه­‌های ایران پرداخته بودند. در واقع، صحبت حود را طوری تنظیم کردم که مکمل بحث آن دوستان یا مقدمه­ای بر ارائه آنان باشد.

اگر علاقه­‌مند به موضوع هستید و می‌­خواهید دریابید برای کسب­‌وکار جدیدی که شروع کرده­‌اید یا شرکتی که تشکیل داده­اید، بازار سرمایه چه کمکی می‌­تواند بکند و غیر از شرکت سهامی خاص چه فرم کسب­وکار دیگری در دسترس است، این سه ارائه را مجموعه واحدی تلقی کنید و با مرور ویدیوها و اسلایدهای آنها درک اولیه­‌ای از مفهوم و کارکرد این نوع صندوق به دست ­آورید. تلاش خواهم کرد که متن نوشتاری این سه ارائه را هم تهیه و تقدیم کنم. ویدیوهای این سه ارائه را در آدرس زیر می­‌یابید.

https://t.me/HosseinAbdohTabrizi




 

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید