در روز دوشنبه، ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، حسین عبده تبریزی در «همایش ملی توسعه سیاست‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی» در شهر اراک شرکت کرد. در این همایش، وی ضمن ارائه سخنرانی پیرامون «بررسی تأثیر سیاست‌های پولی و ارزی بر فعالیت‌های بخش خصوصی،» در پانل «بانک» این همایش نیز حضور یافت. دکتر عبده در سخنرانی خود توجه و تمرکز صاحبان بنگاه‌های صنعتی و تجاری را روی چند موضوع ضروری شناخت:

  1. بنگاه می‌باید برآورد خوبی از دوره زمانی بحران داشته باشد؛ آیا این بحران را بلندمدت می‌دانید یا کوتاه‌مدت. متناسب با فرضی که از دوره زمانی بحران به عمل می‌آوریم، استراتژی مناسب بنگاه را تعیین خواهیم کرد.
  2. بنگاه در سال ۱۳۹۸ به‌ویژه می‌باید از نزدیک دو متغیر بیرونی را دنبال کند و آثار آن را بر کسب‌وکار خود معین نماید: چه بر سر نقدینگی می‌آید (که قیمت پول، ارز و نرخ تورم را تعیین می‌کند) و آخرین وضعیت تحریم‌ها کدام است.
  3. کشور و به‌ویژه اقشار ضعیف تمام مشکلات مرتبط با ارز را تحمل می‌کنند. تنها نقطه قوت ارز ۱۰ یا ۱۲ هزار تومانی، آن است که صادرات را به هر شکل توسعه بدهیم. بنگاه در هر شکل ممکن می‌باید ظرفیت‌های صادراتی (و جایگزینی واردات) را دنبال کند، و از هر مجرایی برای توسعه صادرات و کسب درآمد ارزی استفاده کند. با نرخ ارز جاری و انرژی ارزان در اختیار، امکان رقابتی بنگاه‌ها بسیار افزایش یافته است.
  4. حفظ سطح جاری فعالیت و تولید و اشتغال بسیار مهم است. سیاست‌های توسعه‌ای گسترده کار امروز نیست. امروز به سیاست‌های محافظه‌کارانه‌تری نیاز داریم که کارکنان بنگاه را حفظ کنیم و اطمینان یابیم که تولیدمان کاهش نمی‌یابد. اجرای طرح‌های توسعه بزرگ را به آینده وانهیم.
  5. برای انتقال وجوه در سطح منطقه و جهان راه‌های جدید را دنبال کنیم. تهاتر در سطح شهر اراک و استان کاری است که به کمک اتاق بازرگانی و با همکاری بنگاه‌ها عملیاتی است. صادرکننده‌ای که نمی‌تواند ارز خود را انتقال دهد و واردکننده‌ای که متشابهاً نمی‌تواند ارز ارسال کند، با ابزار تهاتر می‌توانند فعالیت‌های خود را بسط دهند.
  6. حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل دریایی در حوزه واردات و صادرات کالاها بسیار دشوار شده است. به نظر می‌رسد که بخشی از حمل‌ونقل دریایی به مسیرهای جاده‌ای منتقل خواهد شد. بنگاه می‌باید برای بسط امکانات صدور و خروج کالا و انتخاب روش‌های ابتکاری اقدام کند.
  7. روش‌های ابتکاری برای جذب کارگزاران و نمایندگان جدید برای صادرات بنگاه و یا برای واردات آن می‌باید به عمل آید. چگونه می‌توان ارتباط با دنیا را از طریق این واسطه‌ها افزایش داد؟ آیا خریداران گذشته یا عرضه‌کنندگان (suppliers) گذشته می‌توانند نقش کارگزار را برعهده گرفته و صادرات و واردات را برای بنگاه تسهیل کنند.
  8. بنگاه باید بداند که متأسفانه از سال ۱۳۸۶، نرخ رشد بودجه خانوار و درآمد سرانه شیب کاهشی دارد، و این روند در طول سال ۱۳۹۸ نیز ادامه خواهد یافت. بنابراین، امید بستن بالا به فروش داخلی و فرض نرخ‌های رشد بالا برای فروش در داخل کشور کاری درست نبوده و به بنگاه کمک نمی‌کند.

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید