سومین کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران با رویکرد زیرساخت‌ها، خدمات و توسعه‌ی پایدار شهری

2427

در روز دوشنبه ۱۳۹۶/۱۰/۲۵، حسین عبده تبریزی در پانل “اقتصاد و توسعه‌ی پایدار شهری” از سومین کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران با رویکرد زیرساخت‌ها، خدمات و توسعه‌ی پایدار شهری در محل دانشگاه تهران شرکت کرد و نکاتی را پیرامون بودجه‌ی شهرداری‌ها خاطرنشان نمود:

-هویت برتر شهری (برند معتبر شهری) و از جمله شهر تهران امروز ویژگی‌های زیر را دارد.

  • رقابت شهرهای جهان برای جذب استعدادها، سرمایه‌گذاران، و کسب‌وکارهای جدید.
  • خلق استراتژی برند مکانی برای شهرها با هدف توسعه‌ی اقتصادی شهر و حومه.
  • مسئولان توسعه‌ی اقتصادی علاقه‌مند به برندسازی برای شهرها هستند.

– تهران فردا به چشم‌انداز جدیدی نیاز دارد؛ رویای جدیدی باید در سر پروراند. شهر به دانش، خلاقیت و انگیزه‌های تازه‌ای باید مجهز شود که توسعه‌ی استراتژیک مدیریت شهری ممکن شود. تهران به دنبال شیوه‌ی توسعه‌ی استراتژیک و مشارکت دانش است و  تا به ارزش افزوده‌ای جهت شهروندان دست یابد و بتواند نهادها و شرکت‌های جدیدی را شکل دهد که مورد نیاز مردم است.

– تأمین مالی شهرداری‌ها پایه‌ی اساسی رشد پایدار شهرهاست. تحلیلی از مصرف زمین شهری در ایران نشان می‌دهد که کاربرد زمین شهری در ایران به نرخی افزایشی و در عین حال ناپایدار رخ داده است. گسترش نواحی حاشیه‌ای شهرهای با توسعه‌ی بی‌قواره، بدون فضاهای باز، با مسیرهای کوتاه نامناسب برای راه‌رفتن و با دسترسی ناگهانی به راه‌های شریانی به منظور رفتن به سرکار ویژگی شهرهاست. سطح بالاتری از خدمات و تأسیسات زیربنایی در شهرها مورد نیاز است.
شهرها می باید منابع درآمدی محلی مناسبی تعریف کنند، و درآمدهای مبتنی بر زمین بخشی از این منابع است; زمینه‌های مناسبی برای بازارهای بدهی قدرتمند شهرداری‌ها فراهم می‌آورند، و مقررات و همکاری بین دولت‌ و شوراهای شهر را تقویت کنند. استراتژی‌های جذب ارزش مازاد می‌باید با اهداف کاربرد زمین و ساختار حکمرانی (اداره‌ای) مناطق مختلف منطبق شود. این مسئله آن قدر موضوعی فنی است، در عین حال موضوعی سیاسی است. در تأمین مالی شهرها مالیات بر سوخت و مالیات بر املاک می‌تواند منبع درآمدی پایدار برای تأمین مالی خدمات شهری باشد، و بازار بدهی شهرداری‌ها هم می‌باید روی همین منابع تکیه کند.

– عوامل سلامت بودجه‌ای شهرداری‌ها

  • مدیریت مالی شفاف
  • نظام قیمتی شفاف
  • نظام تعرفه‌ای و مالیاتی شفاف
  • سیستم‌های کارآمد توزیع کمک‌های دولتی بین شهرداری‌ها
  • هماهنگی مناسب در کاربرد زمین
  • برنامه‌ریزی صحیح مالی

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید