رساله دکتری آقای حسن طاعتی با عنوان آزمون کارایی ضعیف در دو رژیم پرنوسان و کم‌نوسان بازار آتی و …

1998

دانشگاه شهید بهشتی

رساله دکتری رشته مدیریت مالی

عنوان:

آزمون کارایی ضعیف در دو رژیم پرنوسان و کم‌نوسان بازار آتی سکه و پیش‌بینی نوسانات و نسبت ریسک با استفاده از مدل پارامتریک و ناپارامتریک

نگارش: حسن طاعتی

اساتید راهنما: دکتر فدایی‌نژاد، دکتر صالح‌آبادی

اساتید مشاور: دکتر اسدی، دکتر وزیری

استاد داور: دکتر عبده تبریزی

چکیده:

ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺑﺎزارﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ در دﻫﻪﻫﺎی اﺧﯿﺮ مبحث کارایی بازار ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺑﺎزار ﮐﺎرا ﺑﯿـﺎن ﻣـﯽ‌ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﻠﯿﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﺎﻣﻞ و ﻓﻮری در ﻗﯿﻤﺖ داراﯾﯽ ﻣـﻨﻌﮑﺲ ﻣـﯽ‌ﺷـﻮد، ﺑـﻪ ﻃـﻮری ﮐـﻪ اﻣﮑـﺎن دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺳﻮد ﺳﯿﺴﺘﻤﺎﺗﯿﮏ ﻧﺎﺷﯽ از ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻗﯿﻤﺖ‌ﻫﺎ وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﻣﻬﻢﺗـﺮﯾﻦ ﻫـﺪف اﯾـﻦ  ﺗﺤﻘﯿـﻖ،  ارزﯾـﺎﺑﯽ ﻧـﻮع ﺿﻌﯿﻒ ﮐﺎراﯾﯽ در بازار سکه قیمت آتی در دو رژﯾﻢ ﭘﺮتلاطم و ﮐﻢ تلاطم اﺳﺖ. ﺑـﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈـﻮر ﺑﺮای آزﻣﻮن ﮐﺎراﯾﯽ ﺿﻌﯿﻒ بازار قیمت سکه آتی از روش ﻣﺎرﮐﻮف ﺳﻮﺋﯿﭽﯿﻨﮓ ﮔﺎرچ و مارکوف سویچینگ خودرگرسیون در ﺑﺎزه زﻣﺎﻧﯽ ۱۳۸۷ ﺗـﺎ  ۱۳۹۶ ش، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.

نتایج برآورد مدل ARFIMA بیانگر این واقعیت است که سری قیمت آتی سکه در زمینه میانگین سود داری حافظه بلند مدت است. همچنین بر اساس نتایج بردار بلند مدت یوهانسون این نتیجه حاصل گردید که قیمت‌های آتی توانایی پیش‌بینی قیمت‌های نقدی را دارد.

 ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺮآورد ﻣﺪل ﻣﺎرﮐﻮف ﺳﻮﺋﯿﭽﯿﻨﮓ ﮔﺎرچ  MS-E-GARCH و مارکوف سویچینگ خودرگرسیون MS-AR، ﻧﺸﺎن ﻣـﯽ‌دﻫـﺪ هم ریسک و هم میانگین تلاطم­های بازار سکه آتی قابلیت پیش بینی را دارد و در نتیجه تلاطم ﺑـﺎزار قیمت سکه آتی در ﻫﺮ دو رژﯾﻢ ﭘﺮتلاطم و ﮐﻢتلاطم از ﮐﺎراﯾﯽ ﺿﻌﯿﻒ ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﯿﺴﺖ و ﻣﯽﺗﻮان در اﯾـﻦ ﺑـﺎزار ﺑـﻪ ﺳﻮدﻫﺎی ﺳﯿﺴﺘﻤﺎﺗﯿﮏ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ. بر اساس نتایج تحقیق دقت مدل MS-E-GARCH در حالت توزیع GED نسبت به سایر مدل‌ها بالاتر است. همچنین در ادامه اقدام به تجزیه سری با استفاده از روش آنالیز موجک نموده و با استفاده از روش شبکه عصبی ANN و SVM اقدام به پیش بینی تلاطم قیمت آتی سکه نمودیم. نتایج حاکی از این واقعیت بود که عموماً روش شبکه عصبی بردارهای پشتیبان در بلند مدت دقت بالاتری نسبت به روش شبکه عصبی ANN دارد.

همچنین از این رساله مقاله ی با عنوان کارآیی بازار آتی سکه در دو رژیم پر نوسان و کم نوسان در شماره ۲۷ در پاییز۱۳۹۷ در فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری به چاپ رسیده است و مقاله دیگری با عنوان پیش بینی نوسانات قیمت آتی سکه طلا در بورس کالای ایران با استفاده روش های پارامتریک در مجله دانش سرمایه گذاری پذیرش گرفته است که در شماره  ۳۴ (تابستان ۱۳۹۹) آن مجله به چاپ خواهد رسید.

       کلمات کلیدی: کارایی بازار ، تغییرات رژیم، قیمت آتی، طلا، شبکه عصبی

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید