موقعیت اقتصاد ایران در پسابرجام

1937

در روز سه‌شنبه ۱۳۹۴/۱۲/۱۸، حسین عبده تبریزی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ به دعوت گروه روزنامه‌ی دنیای اقتصاد شرکت کرد و سخنرانی افتتاحیه‌ای با عنوان “موقعیت اقتصاد ایران در پسابرجام” ارائه کرد و به طور روشن متغیرهای اصلی اقتصاد ایران برای پایان سال ۱۳۹۵ را پیش‌بینی کرد.

اسلایدهای این سخنرانی را این‌جا بیابید. بخش‌هایی از این سخنرانی هم در روزنامه‌ی ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ ارائه شده‌ است.

دنیای اقتصاد: دیروز در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۵، اقتصاد ایران از ۶ زاویه بررسی ‌شد. در این همایش که به ابتکار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» برای دومین سال پیاپی برگزار شد، صاحب‌نظران و کارشناسان در دو سطح، تحولات سال آینده را تحلیل کردند. در سطح اول به بازیگران و عوامل بیرونی محیط اقتصاد ایران پرداخته شد. در این سطح، برجام به‌عنوان یک متغیر کلیدی و اثرگذار به زبان غیرفنی‌ ترجمه شد. کارشناسان با استناد به متن توافق‌نامه، شعاع تحریم‌ها در سال جدید و حوزه‌های آزادشده را برای صاحبان کسب‌و‌کار تشریح کردند. در سطح دوم نیز تمرکز سخنرانان بر محیط درونی اقتصاد بود. محیط اقتصاد کلان و وضعیت بانک‌ها در کنار چهار بازار بورس، طلا، ارز و مسکن در کانون تحلیل و سناریوپردازی سخنرانان همایش بود. مسیریابی روند کلان اقتصاد، محدودیت و فرصت‌های پیش‌روی این بخش، محور سخنرانانی بود که تلاش کردند تصویر کلی از فضای اقتصادی سال آینده را به نمایش بگذارند. به‌باور صاحب‌نظران حاضر در همایش، تعیین‌تکلیف روش پرداخت تعهدات دولت می‌تواند گام اول تعیین جهت حرکت اقتصاد ایران در سطح کلان باشد. سخنرانان در تحلیل‌های بخشی نیز به ترسیم سناریوهای پیش‌رو در بازار سهام، ارز، طلا و مسکن پرداختند.

دنیای اقتصاد: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال یکی از کلیدی‌ترین سوال‌ها که در ذهن فعالان اقتصادی شکل می‌گیرد، این است که اقتصاد ایران و به تبع آن بازارها در سال ۹۵ چگونه خواهد بود. بر این اساس، کارشناسان و صاحبنظران برجسته کشور در همایشی ضمن بررسی چشم‌انداز کلی اقتصاد ایران، دورنمای ۶ محور بازار سرمایه، بازار پول، بازار ارز، بازار طلا، بازار مسکن و برجام را در سال ۹۵ بررسی کردند. از سوی دیگر، ترسیم وضعیت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت این ۶ محور در این همایش با این هدف صورت گرفت تا صاحبان کسب‌و‌کار بر اساس اطلاعاتی که کسب می‌کنند، فعالیت‌های مالی و تجاری خود را بنا کنند. در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۵» که به ابتکار روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار شد، تلاش شده با توجه با توافق هسته‌ای، نظام و چیدمان محدودیت‌ها در پسابرجام و مناطق آزاد شده برای کسب‌و‌کار اقتصادی ایران تبیین شود. از سوی دیگر، وضعیت فعلی اقتصاد داخلی و محیط بین‌المللی ترسیم و در کنار آن نقش بانک‌ها به‌عنوان بازیگر مسلط تامین مالی در کشور نیز تشریح شد. در این همایش، دکتر حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی به تشریح آینده اوضاع اقتصاد و دکتر حمید قنبری، دبیر کمیته برجام در بانک مرکزی نیز جزئیات این توافق و فضای ایجاد شده در حوزه تجاری و اقتصادی در پسابرجام را توضیح دادند. حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در این همایش با تشریح پیش‌بینی‌ها از اقتصاد ۹۵ گفت: در سال آینده نرخ تورم در بازه ۱۰ تا ۱۵ درصد، نرخ رشد اقتصادی ۴ تا ۵ درصد، نرخ سود بانکی در دامنه ۱۵ تا ۱۸ درصد پیش‌بینی شده و نرخ دلار نیز از سطح کنونی بالاتر رفته و به سطوح جدیدی مهاجرت می‌کند.

 

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید