مدل‌های تأمین مالی در دولت‌های محلی

1387

در روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸ حسین عبده تبریزی در نشست دورۀ بنیان‌های تحول حکمرایی شایستۀ شهری شرکت کرد، و سخنرانی‌ای با عنوان «مدل‌های تأمین مالی در دولت‌های محلی» ارائه کرد.

در این نشست با مدیران شهر تهران، سخنران با برندسازی برای شهر بحث خود را آغاز کرد. خلاصه‌ای از پروژهای زیرساخت شهری را برشمرد و بر ضرورت تفکیک طرح‌های تملک دارایی (پروژه­های عمرانی) انتفاعی و غیرانتفاعی از نظر تأمین مالی تأکید کرد. وی با طبقه‌بندی امور اجرایی و خدماتی شهرداری‌ها، تلاش کرد بگوید چه نوع تأمین مالی در هر بخش ضروری است. دکتر عبده منابع درآمدی شهرداری‌ها را دسته‌بندی کرد و اهمیت گستردۀ سرمایه‌گذاری در زیرساخت­ها برای ایجاد اشتغال و گسترش درآمد سرانه را یادآور شد.

سخنران به طور مفصل در مورد محدودیت‌های تأمین مالی زیرساخت‌ها در شهرداری صحبت کرد، و آن‌گاه با توجه به ضعف منابع درآمدی دولت و بانک‌ها، مزایای تأمین مالی زیرساخت‌های شهرداری از بازار سرمایه را برشمرد. وی از ریسک‌های مالی و اوراق بهادارسازی بدهی‌های شهرداری‌ها صحبت کرد و توضیح داد که شهرداری‌ها نباید به انتشار اوراق مشارکت بسنده کنند. شهرداری‌ها می‌باید طیف گسترده‌تری از اوراق بدهی را در بازار نشر دهند. لازمۀ این کار بازسازی موقعیت اعتباری شهرداری­ها در بازار سرمایۀ کشور است.

پس از آن، سخنران به اختصار به شرح روش‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و ابزارهای تأمین مالی اسلامی پرداخت. وی بر ضرورت بررسی طرح‌های کلی و تفصیلی شهرداری از دید تأمین مالی تأکید کرد، و توضیح داد که پهنه‌های کاربری باید در عین حال با توجه به مسائل مالی شهر تعیین شود، و بر آن اساس مراحل صدور پروانه می‌باید ساده و سریع شود. در دو بخش نهایی سخنرانی، دکتر عبده به مسؤلیت شهرداری در قبال سیاست‌های زمین اشاره کرد و نهایتاً شرح مفصلی در مورد بخش مسکن ارائه داد که منبع اصلی درآمد شهرداری‌ها در ایران است. اسلایدهای این سخنرانی را این‌جا ملاحظه می‌کنید.


درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید