برگزاری دومین «کنفرانس چالش‌ها و راهکارهای مدیریت تامین مالی، خرید خارجی و تدارکات در شرایط جاری کشور

1715
 دومین «کنفرانس چالش‌ها و راهکارهای مدیریت تامین مالی، خرید خارجی و تدارکات در شرایط جاری کشور» امروز ۸ آبان ماه، در محل مرکز همایش‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مارکتینگ نیوز، دکتر سید مصطفی رضوی، ریاست دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، مهمترین هدف این کنفرانس را گردهمایی مدیران، کارآفرینان و تولیدکنندگان، به منظور توسعه ی فضای امید و نشاط در میان فعالان اقتصادی دانست و افزود: با نگاه مثبت به تحریم ها و با کمک بخش خصوصی و بخش دولتی می توان این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه خلاقیت ها، از دل محرومیت ها بیرون می آیند، اظهار داشت: اگر با این دیدگاه به وضع موجود بنگریم، تحریم‌ها می تواند سکوی پرتاب برای کشور باشد.

ریاست دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، با تاکید بر لزوم استفاده از فضای تعامل با دولتها افزود: در چنین شرایطی ضرورت بازنگری در دیدگاه های تامین مالی و استفاده از سایر ظرفیتها در بازار سرمایه، و همچنین استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی بیش از پیش احساس می شود.

در ادامه اسداله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین، با اعلام این مطلب که در این روزها، کشور دچار طوفان اقتصادی است، و در چنین شرایطی همه باید تلاش کنیم این طوفان به سمت سونامی شدن حرکت نکند، تصریح کرد: باید طوفان را تبدیل به باد و نسیم ملایم کرد.

وی راهکارهای خود را به بخش خصوصی و دولتی، برای برون رفت از این شرایط، به شرح ذیل اعلام کرد:
– مشورت با کارشناسان اقتصادی غیردولتی
– جستجوی راه های تعامل با سایر کشورها
جستجوی راه های پرداخت و حمل و نقل کالا
– حضور در نمایشگاه های خرید کالا در نقاط مختلف دنیا
– کمک گرفتن از ایرانیان مقیم خارج
– ایجاد محیط اعتماد میان بخش خصوصی و بخش دولتی
– حرکت به سمت تولید محوری
– تامین ارز برای واحدهای تولیدی و تامین نقدینگی
– تشویق تولیدات اشتغال زا

سپس دکتر عبده تبریزی، مشاور ارشد مالی، با اعلام این مطلب که تحریم ها از منظر ریسک کسب و کار به ۲ گروه ریسک تجاری و ریسک غیر تجاری تقسیم می شود، تاکید کرد: ریسک ناشی از تحریم در بخش ریسک غیرتجاری قرار دارد که عبارت است از: عدم اطمینان و نگرانی مربوط به تغییرات محیط کسب و کار که به واسطه تحریم ها اعمال شده است.
دبیرکل اسبق سازمان بورس، موارد زیر را از مشکلات ناشی از تحریم برای کسب و کارها برشمرد:
– تحمل ریسک ارسال وجه نقد و تاخیر در دریافت وجوه
– عدم امکان دسترسی به پرداخت از طریق نظام بانکی
– عدم دسترسی به کالاها یا خدمات خاص
– هزینه های بالاتر بیمه و حمل و نقل
– هزینه های مضاعف برای پرداخت غیر مستقیم
– قیمتهای خرید بالاتر به بهانه تحریم

عضو هیات علمی دانشگاه، با اشاره به اینکه وقتی شیوه های پرداخت مساله دار باشد، خرید و فروش هم مساله دار خواهد بود، افزود: در بسیاری موارد اقلام موضوع معامله مشمول تحریم نیست اما به دلیل تحریم بانکها، مشکل عملیاتی و اجرایی وجود دارد.

دکتر عبده تبریزی، حفظ کسب و کار و استراتژی توسعه، را مهمترین عامل مواجه با تحریم ها معرفی کرد.

پس از دکتر عبده تبریزی، دکتر سید حمید حسینی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، سخنرانی خود را با موضوع، «تحلیل شرایط بودجه ای کشور و راهکارهای عبور از بحران»، آغاز کرد.
وی افزود: بر اساس نظر سنجی که اسفندماه سال گذشته، توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام شد، تامین نقدینگی، دریافت تسهیلات، بی ثباتی قیمتها، و در نهایت تحریمها، از مهمترین مشکلات کسب و کار مطرح شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، موارد زیر را به عنوان مهمترین پیشنهادات عبور از بحران، برشمرد:
– استراتژی همکاری
– اتحاد استراتژیک میان دولت و بخش خصوصی
– جذب نقدینگی بخش خصوصی توسط دولت و بنگاه
– استفاده از منابع صندوق توسعه ملی
– سرمایه گذاری ذخایر ارزی خارج از کشور در پروزه های فنی و مهندسی خارجی با استفاده از توان فنی داخلی
– تقویت نظام بانکی
– استفاده از روش های تهاتر، به منظور مبادلات تجاری با کشورهای مختلف

گفتنی است، دومین «کنفرانس چالشها و راهکارهای مدیریت تامین مالی، خرید خارجی و تدارکات در شرایط جاری کشور»، توسط «دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران» و «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران»، امروز و فردا (۸ و ۹ آبان) در محل مرکز همایشهای مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی، در حال برگزاری است.

برای مشاهده مطلب در سایت مارکتینگ نیوز این‌جا کلیک کنید.

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید