شرکت پالامون کپیتال پارتنرز

1456

شرکت پالامون کپیتال پارتنرز[۱] / شرکت تیم‌سیستم[۲] با مسؤولیت محدود*

می‌خواهیم با سرمایه‌گذاری در تغییر، پول درآوریم.

لوئیس اِلسون[۳]، شریک و مدیرعامل، شرکت پالامون

در فوریه‌ی سال ۲۰۰۰، لوئیس اِلسون در حالی ‌که به چشم‌انداز شهر لندن می‌نگریست، به صنعت بین‌المللی صندوق‌های سهامی خاص[۴] می‌اندیشد و نیز در فکر آن فرآیندهای سرمایه‌گذاری‌ای بود که برای کسب موفقیت در این صنعتِ رقابتی ضروری می‌‌نمود. اِلسون، یکی از شرکای موظف مؤسسه‌ی سهامی خاص انگلیسی‌الاصل پالامون کپیتال پارتنرز بود، و در آن زمان به‌طور خاص، موضوع سرمایه‌گذاری روی شرکت نرم‌افزاری ایتالیایی به‌نام تیم‌سیستم را بررسی می‌کرد. پالامون به سرمایه‌گذاری در تیم‌سیستم‌ علاقه‌مند شده بود، چراکه آن شرکت در بازاری پرسرعت، فرصت‌های بالقوه‌ای برای رشد داشت. پالامون فرصت داشت ۵۱ درصد از سهام تیم‌سیستم را به قیمت ۹٫۲۷ میلیون یورو خریداری کند. اِلسون در حالی‌که قصد داشت گزارش توصیه‌ی خرید تیم‌سیستم را برای شرکای خود آماده کند، مصمم بود استراتژی شرکت را بررسی کند، شرکت را ارزشیابی، ریسک‌های عمده‌ی آن را شناسایی و شرایط پیشنهادی سرمایه‌گذاری را ارزیابی کند. وی می‌باید گزینه‌های استراتژی خروج را نیز مورد بررسی قرار دهد.

صنعت بین‌المللی سهامی‌های خاص‌

صنعت بین‌المللی سهامی‌های خاص‌ به سه بخش تفکیک می‌شد: صندوق‌های جسورانه[۵] که در مراحل اولیه‌ی کسب‌وکارهای تازه‌تأسیس، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک انجام می‌دادند. صندوق‌های سهامی خاص که وجوه لازم را جهت توسعه یا گذار (از سهامی خاص به عام) شرکت‌های کوچک فراهم می‌کردند؛ وجوهی که  آن شرکت‌ها را جهت رشد و در نهایت عرضه‌ی عمومی سهام آماده می‌ساخت. و صندوق‌های خرید اهرمی[۶] که منابع مالی لازم را جهت تصاحب شرکت‌های موجود (غالباً تواسط مدیران آن شرکت‌ها) فراهم می‌کردند؛ شرکت‌هایی که ظرفیت وام‌گیری داشتند و ارتقای کارایی عملیات آن‌ها ممکن بود.

سرمایه‌گذاران انفرادی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های وقفی منابع اصلی تأمین مالی صندوق‌های سهامی خاص بودند. این سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری‌‌هایی را جستجو می‌کردند که  نسبت به بازارهای عمومی سرمایه، ویژگی‌های ریسک و بازده‌‌ جذاب‌تری ارائه می‌دادند. صندوق‌های سهامی خاص در سراسر دنیا پراکنده بودند، و البته در سال ۱۹۹۹ امریکای شمالی بیش‌ترین تعداد صندوق‌ها و نیز بالاترین ارزش دلاری سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده بود. اروپا و آسیا به‌ترتیب در مقام‌های دوم و سوم ِصنعت صندوق‌های سهامی خاص قرار داشتند. نمودار ۱ تعداد صندوق‌ها و ارزش دلاری سرمایه‌گذاری در صنعت را بر اساس توزیع جغرافیایی آن‌ها به تصویر می‌کشد.

اغلب بازارهای سهامی‌های خاص در دهه‌ی ۱۹۹۹ رشد سریعی را تجربه کردند. در اروپا، سرمایه‌ی جدید تجهیز‌شده از ۴.۴ میلیارد یورو در سال ۱۹۹۴ به ۴.۲۵ میلیارد یورو در سال ۱۹۹۹ افزایش یافت. در نتیجه، طی آن دوره مبالغ سرمایه‌گذاری‌شده در صنعت از ۵.۵ به ۱.۲۵ میلیارد یورو افزایش یافت. نمودار ۲ خلاصه‌ای از میزان سرمایه‌های جدید گردآوری‌شده و مبالغ سرمایه‌گذاری‌شده طی دهه ۹۰ را نشان می‌دهد. برخی از بزرگ‌ترین بازیگران در این  بازار متوسط مقیاس عبارت بودند از: دوک استریت کپیتال[۷] (بریتانیایی با ۶۵۰ میلیون یورو)، مِرکپیتال[۸] (اسپانیایی با ۶۰۰ میلیون یورو)، و نوردیک کپیتال[۹] (سوئدی با ۷۵۰ میلیون یورو). تأمین سرمایه‌های[۱۰] بزرگ مانند دِرِزنر[۱۱]، دویچه بانک[۱۲]، و بانکا دِ روما[۱۳] نیز حضوری چشمگیر در صندوق‌های سهامی خاص داشتند.

 

لوئیس اِلسون و پالامون کپیتال پارتنرز

لوئیس اِلسون در سال ۱۹۹۹ همزمان با ورود به شرکت «ای‌.‌‌ام‌.واربرگ، پینکوس‌ اند‌کو[۱۴]» فعالیت خود را در معامله سهام شرکت‌های سهامی خاص آغاز کرد. کمی پس از پیوستن به آن شرکت، روی خرید و فروش شرکت‌های اروپایی متمرکز شد، و تصمیم گرفت برای همیشه به اروپا نقل مکان کند. اِلسون در سال ۱۹۹۵ شریک واربرگ، پینکوس شد، و عضو اصلی تیمی شد که سبد سرمایه‌گذاری سهامی با ارزشی بالغ بر ۳/۱ میلیارد یورو را اداره می‌کرد. سبد سهام مشتمل بر تعداد ۴۰ سرمایه‌گذاری در هفت کشور مختلف اروپایی بود. در اواخر سال ‍۱۹۹۸، اِلسون و یکی دیگر از شرکا به‌ نام میشائیل هافمن[۱۵] فرصت منحصربه‌فردی را در صنعت شناسایی کردند. آن‌ها بر این باور بودند که چشم‌انداز اقتصادی اروپا به‌نفع شرکت‌های کوچک و متوسط در حال تغییر است. بر این اساس، آن‌ها دو شریک دیگر را به همکاری فراخواندند، و پایه‌های شرکتی را بنا کردند که نهایتاً به پالامون کپیتال پارتنرز تبدیل شد.

اِلسون و هافمن در اوت سال ۱۹۹۹، صندوقی با سرمایه‌ی ۴۴۰ میلیون یورو تجهیز کردند. با وجود موانع کلان اقتصادی مانند نکول بدهی‌های کشور روسیه، آنان با عرضه‌ی تجارب منحصربه‌فرد خود در زمینه‌ی صندوق‌های سهامی خاص ناحیه‌ی یورو، به این موفقیت نایل شدند. پس از پایان دوره‌ی صندوق یادشده، اِلسون و هافمن تعداد نفرات تیم پالامون را به نه عضو حرفه‌ای افزایش دادند؛ افرادی را با تخصص در زمینه‌ی صندوق‌های سهامی خاص، بانکداری سرمایه‌گذاری، مالی شرکت‌ها و مشاوره‌ی مدیریت استخدام کردند. مطابق چشم‌انداز اولیه‌ی اِلسون و هافمن، تیم پالامون از تجربه‌ی طولانی خود برای ایجاد سبدی از سرمایه‌گذاری‌ها بهره گرفت که به سرمایه‌گذاران موقعیت بی‌بدیلِ ریسک مناسب و بازده‌‌های بالای بلندمدت ارائه می‌کرد. پالامون در واقع صندوق سهامی‌های خاص فعالی با سرمایه‌گذاری متنوع بود که به بخشی از سرمایه‌گذاران خدمت‌رسانی می‌کرد که ریسک‌هایی پایین‌تر از سرمایه‌گذاری‌ در صندوق‌های جسورانه ولی بالاتر از‌ صندوق‌های خرید اهرمی را جستجو می‌کردند. بر همین اساس، پالامون برای هر سرمایه‌گذاری‌ نرخ بازده ۳۵ درصد، و برای سبد سرمایه‌گذاری‌ها نرخی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد را طی افق سرمایه‌گذاری شش‌ساله هدف‌گذاری کرده بود. بنا به گفته‌ی لوئیس اِلسون:

سرمایه‌گذاران ما عبارت‌اند از صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی در ایالات متحد، صندوق‌های بازنشستگی شرکتی، مؤسسات مهم مالی و صندوق‌های وقفی بزرگ. آن‌ها به دنبال کسب بازده‌هایی می‌گردند که سالانه به‌طور متوسط ۵ درصد فراتر از شاخص اس‌اند‌پی[۱۶] است. اگر بازده‌ تعدیل‌شده با ریسک ما بهتر از بازده‌ شاخص باشد، شانس خوبی برای این‌که سرمایه‌گذاران دوباره به ما پول دهند، خواهیم داشت. هدف ما گزینش کسب‌وکارهای خوب با قیمت‌های مناسب و سپس ایجاد ارزش افزوده از طریق اداره‌ی آن‌هاست.

همچون دیگر صندوق‌های عمومی (که در سهام متنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند)، راهبرد سرمایه‌گذاری پالامون آن بود که سرمایه‌گذاری‌های واسطه‌‌ای[۱] در شرکت‌هایی انجام دهد که می‌خواهند از مالکیت کوچک خصوصی به بازار سرمایه‌ی عمومی تغییر مکان دهند. برخلاف بسیاری از صندوق‌های سهامی‌های خاص، پالامون خود را به کشوری خاص در اروپا و به صنعتی خاص محدود نکرد. برعکس، پالامون میدان عمل وسیع‌تری را انتخاب کرد و روی شرکت‌های اروپایی کوچک و متوسط متمرکز شد که با ۱۰ تا ۵۰ میلیون یورو می‌شد آن‌ها را کنترل کرد.

برای شرکت‌هایی که با برنامه‌ی پالامون سازگار بودند، انتقال از مالکیت خصوصی به عمومی سهام مستلزم توان‌مندی‌های تأمین مالی و  نیز مدیریتی است. برای افزایش احتمال راه‌یابی موفقیت‌آمیز شرکت‌های درون سبد سرمایه‌گذاری خود به بازارهای عمومی سهام، پالامون خدمات مشاوره‌ای خود را مکمل سرمایه‌گذاری‌های مالی خود قرار داد. اِلسون نسبت به استراتژی سرمایه‌گذاری پالامون خوش‌بین بود. پالامون در همان اوایل تأسیس، اولین سرمایه‌گذاری خود را به مرحله‌ی نهایی رساند؛ سرمایه‌گذاری در شرکتی اسپانیایی با نام لانِترو[۱۸] که برای فضای مجازی محتوا تولید می‌کرد. پالامون در آن زمان هم‌چنین سه سرمایه‌گذاری و از جمله سرمایه‌گذاری در شرکت تیم‌سیستم را  در دست بررسی داشت.

فرایند سرمایه‌گذاری

فرآیند سرمایه‌گذاری پالامون مبتنی بر نظریه‌ی سرمایه‌گذاری‌ آن شرکت زمانی آغاز می‌شد که شرکت تغییرات عمده‌ای در وضعیت جاری بازار پیش‌بینی می‌کرد: تغییراتی بر اثر مقررات‌زدایی، آزادسازی تجاری، فناوری جدید، تغییرات جمعیت‌شناسی و مانند این‌ها. وقتی پالامون بازاری را گزینش می‌کرد، آن‌گاه به کمک تأمین سرمایه‌ها، منابع اطلاعاتی صنعت و ارتباط‌های شخصی، در آن بازار به‌دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب می‌گشت. فرایند تحقیق زمان‌بر بود، و تنها یک درصد از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به مرحله‌ی بعدی یعنی ریزکاوی[۱۹] راه می‌یافتند. در این مرحله در مورد تاریخچه، عملکرد، و مزیت‌های رقابتی هر گزینه‌ی سرمایه‌گذاری تحقیق می‌شد. عموماً از میان گزینه‌های غربال‌شده، تنها یک شرکت به مرحله‌ی بازبینی نهایی می‌رسید؛ شرکتی که مفروض بود فرصت موجه سرمایه‌گذاری برای پالامون فراهم می‌آورد.

پالامون تجربه‌‌های چانه‌زنی‌ خود را در تعیین مفاد خاص قراردادهای سرمایه‌گذاری به‌کار می‌گرفت. به اعتقاد پالامون، قراردادهایی که با دقت تدوین شده بود، از یک طرف مشوق‌های مناسبی برای مدیران عملیاتی جهت تحقق اهداف سرمایه‌گذاری فراهم می‌آورد، و از طرف دیگر زمان‌بندی پرداخت سود نقدی به سرمایه‌گذاران را با استراتژی‌های عملیاتی منطبق می‌ساخت، و از این رهگذر چنین قراردادهایی شانس حصول نتایج موفقیت‌آمیز را افزایش می‌داد. مذاکراتی که به انجام معاملات منتهی می‌شدند، مباحث بسیاری از جمله قیمت، نحوه رهبری عملیات، و ترکیب هیأت‌مدیره را شامل می‌شد. پس از این‌که معاملات انجام می‌شد، پالامون بلافاصله حمایت خود را از مدیریت جهت خلق ارزش آغاز می‌نمود.

برای اتمام فرآیند سرمایه‌گذاری، پالامون بهترین گزینه‌ی خروج را جستجو می‌کرد؛ گزینه‌‌ای که به آن‌ها امکان می‌داد که همان بازده روی سرمایه‌گذاری را به‌طور کامل شناسایی کنند که پیش‌بینی کرده بودند. گزینه‌های سنتی خروج عبارت بودند از: فروش شرکت از طریق عرضه‌ی اولیه‌ی عمومی در بازار سهام و فروش شرکت به یک خریدار راهبردی. نمودار ۳ جزئیات بیش‌تری درباره‌ی فرآیند  و معیارهای غربال‌گری در سرمایه‌گذاری‌های پالامون را ارائه می‌دهد.

شرکت با مسؤولیت محدود تیم‌سیستم

تحقیقات پالامون طبق فرایندی که توضیح داده شد، فرصت سرمایه‌گذاری در تیم‌سیستم را فراهم کرد. در سال ۱۹۹۹، حتی قبل از این‌که صندوق پالامون بسته شود، اِلسون به این جمع‌بندی رسیده بود که  صنعت خدمات حقوق و دستمزد در ایتالیا ممکن است فرصت سرمایه‌گذاری خوبی باشد، چراکه در ایتالیا آن صنعت ساختار پراکنده‌ای داشت و قوانین و مقررات آن دائماً در حال تغییر بود. گذشته نشان داده بود که قانون‌گذاران در ایتالیا سیاست‌های خود را حتی تا سالی چهار مرتبه هم تعدیل می‌کنند. برای پالامون چنین فضایی نمایان‌گر فرصت تمام‌عیاری برای سرمایه‌گذاری در شرکتی بود که می‌توانست نیاز شرکت‌های کوچک را در مواجهه با این تلاطم‌های قانونی در ایتالیا پاسخگو باشد. با بهره‌گیری از اطلاعات شرکت‌های تأمین سرمایه‌ و ارتباطات شکل‌گرفته در صنعت، پالامون کار را با بررسی دو شرکت پیشروی این صنعت در بازار آغاز کرد. هیچ‌کدام از آن شرکت‌ها برای پالامون مناسب نبودند، ولی هر دو مهم‌ترین رقیب خود را تیم‌سیستم می‌دانستند.  پس از آن پالامون مستقیماً روی شرکت تیم‌سیستم متمرکز شد و به آن شرکت مراجعه کرد و آن شرکت را مناسب برنامه‌ی خود یافت. ریزکاوی آغاز شد و در پایان سال مدارک پیشنهاد سرمایه‌گذاری در آن شرکت تکمیل شد؛ این همان مدارکی بود که اِلسون در دست بررسی داشت.

تیم‌سیستم در سال ۱۹۷۹ در شهر پی‌زارو[۲۰] در ایتالیا تأسیس شد. از زمان تأسیس، شرکت به‌طور پیوسته رشد کرد تا این‌که نرم‌افزار آن شرکت به یکی از رهبران نرم‌افزارهای حسابداری، مالیات و مدیریت حقوق و دستمزد برای شرکت‌های کوچک تا متوسط بدل شد. شرکت توسط جووانی رانوچی[۲۱] رهبری می‌شد که مؤسس و مدیرعامل شرکت بود. وی توانسته بود حدود ۲۸ هزار شرکت کوچک و متوسط ایتالیایی را تحت پوشش نرم‌افزار تیم‌سیستم قرار دهد، و این به‌معنی ۱۴ درصد از سهم کل بازار ایتالیا بود.

تیم‌سیستم به مشتریان خود خدمات رضایت‌بخشی ارائه می‌کرد. نرم‌افزار تیم‌سیستم اطلاعات مالی کسب‌وکارها را همراه با سامانه‌ی پیچیده‌ی اتوماسیون اداری با هم تلفیق و عرضه کرده بود. این نرم‌افزار هم‌چنین آن‌قدر منعطف بود که به شرکت‌های کوچک و متوسط و مشاوران مالی آن‌ها امکان می‌داد بر محیط پیوسته در حال تغییر کشور فائق آیند. برای نیل به این منظور تیم‌سیستم پیوسته در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کرد تا نرم‌افزارهای خود را به‌روز نگه دارد. کسب‌وکارها از این امکان برخوردار بودند که با پرداخت هزینه‌ی سالانه (علاوه بر هزینه‌ی اولیه‌ی نرم‌افزار) از نسخه‌های ارتقایافته‌ی نرم‌افزار شرکت استفاده نمایند. تیم‌سیستم در ارائه‌ی خدمات به مشتریان و حفظ مشتریان وفادار بسیار خوش درخشید. نزدیک به ۹۵ درصد مشتریان، قراردادهای خود را هرساله تمدید می‌کردند.

در سال ۱۹۹۹ فروش شرکت بالغ بر ۵/۶۰ میلیارد لیره (معادل ۳/۳۱ میلیون یورو) و عایدی قبل از بهره و مالیات حدود ۵/۱۸ میلیارد لیره ( معادل ۵/۹ میلیون یورو) بود. این نتایج روند رشد قدرتمندی را برای شرکت رقم می‌زد. از سال ۱۹۹۶ فروش سالانه به‌طور متوسط ۱۵ درصد رشد کرده، و حاشیه‌ی سود عملیاتی در حال بهبود بود. در نتیجه، سود قبل از بهره و مالیات با نرخ سالانه‌‌ی ۶/۱۳ درصد طی همان دوران رشد کرده بود. نمودار ۴ جزئیات بیش‌تری از فروش و سودآوری تاریخی تیم‌سیستم را نشان می‌دهد. نمودار ۵ شامل اطلاعات ترازنامه‌ی شرکت طی همان دوره است.

در حالی‌که اِلسون ارقام صورت‌های مالی تیم‌سیستم را بررسی می‌کرد، فقدان بدهی در ترازنامه‌ی شرکت نظرش را جلب کرد. از نظر او فقدان بدهی به ‌معنی فرصت ایجاد ساختار سرمایه‌ای مؤثرتر بود که می‌توانست هزینه‌ی سرمایه‌ی شرکت را کاهش دهد. اِلسون هم‌چنین به عبارت «برآورد[۲۲]» روی صورت‌های مالی شرکت توجه کرد. تیم‌سیستم که مالکیت خصوصی و ساختار چندشرکتی داشت، طی پنج سال گذشته، صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی‌شده تهیه نکرده بود.

 

نمای صنعت

صنعت نرم‌افزارهای حسابداری، مالیات و مدیریت حقوق و دستمزد که تیم‌سیستم در آن فعالیت می‌کرد، به‌شدت متفرق بود. بیش‌تر از ۳۰ شرکت نرم‌افزاری با چنگ‌ودندان برای تصاحب بازاری با حدود ۲۰۰ هزار شرکت کوچک و متوسط با هم رقابت می‌کردند؛ بزرگ‌ترین آن‌ها ۱۵ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. (تیم‌سیستم با سهم بازار ۱۴ درصد مقام دوم را به خود اختصاص داده بود.) تمامی بازیگران عمده‌ی صنعت شرکت‌های خانوادگی بودند که به بازارهای بین‌المللی دسترسی نداشتند. نمودار ۶ عایدات ۹ شرکت از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت را در سال ۱۹۹۸ نشان می‌دهد.

تحلیل‌ها نشان می‌داد که دو چیز آینده‌ی این صنعت را رقم می‌زند: ادغام و رشد. ادغام‌ در این صنعت ضروری به‌نظر می‌رسید چراکه تنها تعداد کمی از شرکت‌های کوچک از عهده‌ی هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ی صنعت در حال تغییر برمی‌آمدند. در تحلیل صنعت به  سه نمونه از تصاحب شرکت‌ها طی سال‌های۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ به‌عنوان طلیعه‌ی روند ادغام‌ها اشاره شده بود. کارشناسان هم‌چنین رشدی معادل ۹ درصد را طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ پیش‌بینی کرده بودند. این رشد عمدتاً از محل افزایش ضریب نفوذ کامپیوترهای شخصی (PC) در میان شرکت‌های کوچک و متوسط، افزایش سطح مهارت و پیشرفت کاربران نهایی، و کامپیوتری‌شدن مستمر عملیات اداری ایجاد می‌شد.

 

معامله‌ی تیم‌سیستم

پس از مرور عملکرد گذشته‌ی تیم‌سیستم و وضعیت صنعت، توجه اِلسون به ویژگی‌ها و شرایط این سرمایه‌گذاری معطوف شد. آخرین پیشنهاد روی میز ۵۱ درصد از مالکیت سهام عادی تیم‌سیستم را با قیمت ۹/۲۵ میلیون یورو ارائه می‌کرد که البته افزایش بدهی در ترازنامه در نتیجه‌ی تجدیدساختارسرمایه‌ی شرکت را نیز شامل می‌شد:

  • پالامون می‌بایست ۲۳۵/۵۰ میلیارد لیره (معادل ۹/۲۵ میلیون یورو) در سهام عادی تیم‌سیستم سرمایه‌گذاری می‌کرد. این سهام از سهامداران فعلی شرکت خریداری می‌شد. جُووانی رانوچی ۲۰ درصد از سهام شرکت را در مالکیت خود نگه می‌داشت، و موجودی سهام کارکنان غیرراهبردی شرکت که نوعاً ۳ تا ۸ درصد سهام را در اختیار داشتند، پس از تکمیل معامله به ۱ درصد کاهش می‌یافت.
  • قبل از سرمایه‌گذاری پالامون، بیش از نیمی از وجوه نقد ۵/۲۸ میلیارد لیری تیم‌سیستم طی دو پرداخت سود سهام نقدی بین سهامداران موجود تقسیم می‌شد: ۵/۸ میلیارد لیره در آوریل سال ۲۰۰۰ و ۵/۶ میلیارد لیره سود سهام نقدی نیز در زمان تکمیل سرمایه‌گذاری میان سهامداران فعلی شرکت توزیع می‌شد. درنتیجه، تتمه‌ی وجوه نقد شرکت به مبلغ ۵/۱۳ میلیارد لیره در شرکت می‌ماند.
  • تیم‌سیستم با یاری پالامون مبلغ ۴۶ میلیارد لیره از دویچه بانک وام هفت ساله‌ با نرخ یک درصد فراتر از نرخ پایه (نرخ اوراق قرضه‌ی دولت ایتالیا) و با دوره‌ی تنفس ۳ ساله جهت بازپرداخت اصل وام اخذ می‌کرد. در زمان تکمیل معامله، دریافتی‌های حاصل از بدهی بار دیگر در قالب سود تقسیمی ویژه‌ای میان سهامداران توزیع می‌شد.
  • تیم‌سیستم املاک و مستغلات اضافی خود را به فروش می‌رساند، و بدین ترتیب سرمایه‌گذاری‌های در املاک و مستغلات نامربوط به فعالیت شرکت حذف می‌شدند. گروهی از سهامداران موجود، پیشنهاد داده بودند ۱/۲ میلیارد لیره از املاک و مستغلات شرکت را به ارزش دفتری خریداری کنند. در صورت انجام معامله‌ی سهام، فروش املاک و مستغلات نیز عملی می‌شد.

منابع و مصارف وجوه در معامله‌ی یادشده در نمودار ۷ خلاصه شده است. صورت سود و زیان و ترازنامه‌ی تیم‌سیستم (برآوردی) در نمودار ۸ و ۹ ارائه شده است. با انجام معامله، پالامون به‌عنوان سهامدار عمده عملاً کنترل کامل شرکت را به‌دست می‌گرفت. با این وجود، سهامدارن موجود از بعضی حقوق حمایتی اقلیت برخوردار می‌ماندند. به‌عنوان مثال، پالامون مجاز نبود رانوچی را طی دو سال بعدی اخراج نماید، اما اختیار داشت چنانچه فرصت خروج مناسبی دست دهد، ۱۰۰ درصد سهام شرکت را به معامله‌گر خریداری بفروشد. به‌علاوه، ۴۰ درصد از وجوه نقدی که بایستی به سهامدارانی که از شرکت جدا می‌شدند پرداخت شود، حداقل برای دو سال در حسابی امانی تحت کنترل پالامون باقی می‌ماند.

 

ارزشیابی

برای ارزشیابی صحیح این معامله، اِلسون می‌بایست در مورد ارزش تیم‌سیستم به جمع‌بندی می‌رسید. به هر ترتیب او با چالش‌هایی در این مسیر مواجه بود. اول این‌که تیم‌سیستم هیچ برنامه‌ی راهبردی یا پیش‌بینی سودآوری آتی در اختیار نداشت. اِلسون تنها ارقام عملکرد تاریخی ۴ ساله‌ی شرکت را در اختیار داشت. اگر اِلسون می‌خواست ارزشیابی درستی داشته باشد، باید جریان‌های نقدی آتی را که با توجه به روندهای بازار و ارزش افزوده‌ی بالقوه‌ی ناشی از مدیریت پالامون در شرکت ایجاد می‌شد، پیش‌بینی می‌کرد. بهترین پیش‌بینی وی این بود که عایدات شرکت طی چند سال آینده با نرخ ۱۵ درصد رشد ‌کند (نرخی که بالاتر از نرخ رشد مورد انتظار ۹ درصدی بازار بود) و پس از آن برای همیشه با نرخ ۶ درصد به رشد ادامه دهد[۲۳]. او هم‌چنین بر این باور بود که حرفه‌ای‌های پالامون به رانوچی کمک خواهند کرد تا در حدی حاشیه‌ی سود عملیاتی شرکت را بهبود بخشد. و بالاخره اِلسون معتقد بود که نرخ تنزیل ۱۴ درصد به‌درستی ریسک جریان‌های نقدی را منعکس می‌سازد. این نرخ با توجه به قیمت‌های سه شرکت نرم‌افزاری محاسبه شده بود که در بورس سهام میلان معامله می‌شدند. متوسط بتای آن شرکت‌ها ۴۴/۱ و متوسط بتای غیراهرمی آن‌ها برابر ۱ بود.

چالش دوم اِلسون این بود که در بازار سهام ایتالیا ارزشیابی‌هایی برای مقایسه وجود نداشت. از آن‌جا که بیش‌تر رقبا شرکت‌های خانوادگی بودند، شفافیت بازار بسیار پایین بود. نزدیک‌ترین شرکت‌هایی که اِلسون توانست پیدا کند، شرکت‌های دیگر اروپایی و امریکایی فعال در حوزه‌ی برنامه‌ریزی منابع بنگاه (ERP)[24] و شرکت‌های تولیدکننده‌ی نرم‌افزارهای حسابداری بود. تصویر مالی این شرکت‌های قابل‌مقایسه در نمودارهای ۱۰ و ۱۱ ارائه شده است. هم‌چنین، نرخ‌های برابری ارز و نرخ‌های بهره‌ی ابزارهای بادرآمد ثابت در بازار سرمایه در نمودارهای ۱۲ و ۱۳ ارائه شده‌اند. اِلسون با مرور داده‌ها متوجه شد که  انتظار رشد بالا (بیش از ۲۰ درصد) و متعاقباً ضرایب ارزشیابی بالایی را برای شرکت‌های نرم‌افزاری می‌توان متصور بود.

 

ریسک‌ها

اِلسون تنها نگران ارزشیابی شرکت نبود. او می‌خواست با دقت تمام ریسک‌های مرتبط با خرید شرکت را ارزیابی کند. به‌طور خاص:

  • گروه مدیریت تیم‌سیستم شاید پس از انجام معامله به شرکتی حرفه‌ای‌تر که به‌شکل استادانه‌ای اداره ‌شود، تبدیل نمی‌شد. سرمایه‌گذاری در تیم‌سیستم نوعی شرط‌بندی در شرکتی خصوصی محسوب می‌شد که اِلسون امیدوار بود در آینده به بازیگر عمده و رهبر بازار مبدل شود. مدیرعامل، آقای رانوچی، شرکت را طی پنج سال گذشته با موفقیت اداره کرده بود، اما به اعتراف خودش با تیم مدیریتی کار می‌کرد که برای اخذ هر نوع تصمیمی به وی اتکا می‌کردند. با گفتگوها و مصاحبه‌هایی که اِلسون به‌عمل آورد، به این نتیجه رسید که رانوچی ممکن است بتواند شرکت را به جلو هدایت کند، اما تردید داشت که تلاش‌های تیم مدیریتی او بتواند به رشد مستمر شرکت بیانجامد.
  • تیم‌سیستم در معرض بازرسی‌های مقام ذیصلاح مالیاتی ایتالیا قرار داشت. این بازرسی‌ها شرکت را با ریسک‌های مالی مواجه می‌کرد، و بنابراین ممکن بود عامل مزاحمی برای اداره‌ی شرکت باشد. به‌علاوه، چنان‌چه این بازرسی‌ها به درازا می‌کشید، عرضه‌ی عمومی سهام شرکت به عقب می‌افتاد. اِلسون ریسک بازرسی‌ها را با تحلیل حساسیت و تحلیل سناریو کمّی کرد، و به این باور رسید که اثر پولی مورد انتظار بازرسی‌ها ناچیز است.
  • ممکن بود شرکت نتواند خود را همگام با تغییرات فن‌آوری به روز نگه دارد. با وجود این‌که شرکت مثلاً از طریق یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی جدید خود را با فن‌آوری‌‌های جدید همسو می‌کرد، هنوز هم بعضی از نرم‌افزارهایش قدیمی بودند و لازم بود دوباره با برنامه‌نویسی‌های دوباره آن‌ها را به‌روز کند. علاوه بر این، چنان‌چه رقبا خود را سریع‌تر از تیم‌سیستم با فن‌آوری‌های اینترنتی تطبیق می‌دادند، این تغییر فن‌آوری تهدیدی فوری برای شرکت محسوب می‌شد.

 

نتیجه‌گیری

اِلسون تمامی اطلاعات موجود را مرور کرد و در فکر بود که چه توصیه‌ای به شرکای خود ارائه دهد. ۵۱ درصد سهام شرکت واقعاً چقدر می‌ارزید؟ چه چیزی نتایج ارزشیابی شرکت را توضیح می‌داد؟ کدام ملاحظات غیرقیمتی در معامله حائز اهمیت بودند؟ پالامون چگونه می‌توانست از ارزش سرمایه‌گذاری خود در عمل برخوردار شود؟ آیا ریسک‌ها آن‌قدر مهم بودند که ارزش این سرمایه‌گذاری را به خطر اندازند؟

نمودار ۱٫ اندازه‌ی بازارهای منطقه‌ای صندوق‌های سهامی‌های خاص، سال ۱۹۹۹
منطقه تعداد صندوق‌ها ارزش صندوق‌ها

(به میلیون دلار)

امریکای شمالی ۳۷۶ر۸ ۵۹۸ر۸۹۲
اروپا ۵۵۶ر۲ ۷۴۹ر۱۶۰
آسیا ۳۶۰ر۱ ۵۸۲ر۶۰
خاورمیانه ۱۳۰ ۴۶۹ر۶
استرالیا/ اقیانوسیه ۱۵۵ ۷۴۱ر۵
امریکای مرکزی/ جنوبی ۴۲ ۰۴۴ر۵
افریقا ۱۳ ۷۱۱ر۱
مأخذاطلاعات:            Thomson Securities Data/Venture Xpert.

میلیون یورو
 وجوه سرمایه‌گذاری‌شده در هر سال

(میلیون یورو)

میلیون یورو
نمودار ۲٫ داده‌های تاریخی بازار صندوق‌های سهامی‌های خاص در اروپا
وجوه جدید تأمین‌شده در هر سال
۰۰۰ر۳۰

 

۰۰۰ر۲۵

 

۰۰۰ر۲۰

 

۰۰۰ر۱۵

 

۰۰۰ر۱۰

 

۰۰۰ر۵

۱۹۹۹                  ۱۹۹۷                    ۱۹۹۵                   ۱۹۹۳                     ۱۹۹۱                  ۱۹۸۹
۰۰۰ر۳۰

 

۰۰۰ر۲۵

 

۰۰۰ر۲۰

 

۰۰۰ر۱۵

 

۰۰۰ر۱۰

 

۰۰۰ر۵

          ۱۹۹۹                  ۱۹۹۷                  ۱۹۹۵                  ۱۹۹۳                 ۱۹۹۱                 ۱۹۸۹
             مأخذ اطلاعات: European Private Equity & Venture Capital Association

 

 

 

(میلیون یورو)

نمودار ۳٫ معیارهای غربال‌گری و فرآیند سرمایه‌گذاری

_____________________________________________

 

فرآیند سرمایه‌گذاری

پالامون از فرآیند سرمایه‌گذاریی‌ استفاده می‌کند که کارایی آن در دهه‌ی گذشته با آزمون چرخه‌های اقتصادی و در نواحی مختلف جغرافیایی به اثبات رسیده است. این فرآیند بر پایه‌ی مجموعه‌ای از اصول جاافتاده‌ی سرمایه‌گذاری استوار است، که می‌توان آن را در قالب مراحل سرمایه‌گذاری به شرح زیر خلاصه کرد:

  • تعیین کانون‌های سرمایه‌گذاری. بخش‌هایی را شناسایی کنید که با تغییرات عمده همراه‌اند، در مورد صنعت دانش بیش‌تری کسب کنید و در صورت لزوم نقطه‌نظرهای مخالف را بررسی کنید.
  • جستجوی فعالانه‌ی فرصت‌ها. فعالانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را پیگیری کنید.
  • ریزکاوی دقیق. ریزکاوی فراگیر لازم است، اما در عین حال روی اطلاعات شرکت متمرکز شوید. در مراحل اولیه روی داده‌هایی تمرکز کنید که ممکن است باعث برهم­خوردن معامله شوند.
  • تعیین استادانه‌ی ساختار معامله. بدون این‌که سنت‌های ناکارآمد دست‌وپاگیر شود، چارچوب معامله را بر فهم و دانش درستی از عرف‌های محلی معاملاتی استوار کنید؛ اهداف را با لحاظ مفاهیم کارآفرینی تدوین کنید. از اهرم اضافی بپرهیزید.
  • حمایت از ارزش‌آفرینی. مسیرهای راهبردی را برای شرکت‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری فراهم کنید؛ برای تیم مدیریت امکان دسترسی به شبکه‌ای از مشاوران بین‌المللی را فراهم کنید. به افق سرمایه‌گذاری بلندمدت پایبند باشید، آن‌قدر بلندمدت که مجال کافی برای رشد شرکت فراهم شود.
  • راهبردهای اثبات‌شده در عمل. برای حل مسائل نقدینگی آماده شوید؛ از تخصص درون سازمان برای دسترسی به سرمایه در بازارهای عمومی یا جهت سازماندهی فروش سهام شرکت‌ها استفاده کنید، گزینه‌های خروج را برای تمامی سهامداران طراحی کنید.

معیارهای غربال پروژه‌های سرمایه‌گذاری

شرکای پالاسون خصوصاً در انتخاب معیارهای سرمایه‌گذاری‌هایشان سخت گیرند، و آن‌ها ویژگی‌هایی را شناسایی می‌کنند که ضمن تقویت رشد شرکت، ریسک قابل‌مدیریت دارند. عناصر کلیدی ذیل در هر سرمایه‌گذاری لحاظ می‌شود:

  • مدیریت برتر با توانمندی‌ها و تخصص‌های منحصربه‌فرد
  • رهبری در بازارهای اصلی‌ای که شدیداً در حال توسعه‌اند و یا در بازارهایی که ماهیت مکانی خود را به دلیل تغییرات فن‌آوری، قانونی، یا رقابتی از دست می‌دهند.
  • ظرفیت بالا برای استفاده از اهرم عملیاتی.
  • فرصت دسترسی به بازارهای بدیل.
  • دسترسی به دارایی‌ها کم ارزشیابی‌شده.

_________________________________________

مأخذ: سایت شرکت (به تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۰۵)

 

نمودار ۴٫ صورت سودوزیان پیش‌بینی‌‌شده‌ی مربوط به گذشته‌ی تیم‌سیستم (ارقام به میلیون لیر)

  ۱۹۹۶ ۱۹۹۷ ۱۹۹۸ ۱۹۹۹
کل فروش ۳۹٫۶۶۵ ۴۲٫۹۲۲ ۵۰٫۶۹۴ ۶۰٫۴۹۹
هزینه‌ی مواد (۹٫۹۷۹) (۱۱٫۴۳۰) (۱۲٫۲۵۸) (۱۵٫۱۷۹)
هزینه‌ی خدمات مورد استفاده (۹٫۳۸۰) (۸٫۶۹۲) (۱۰٫۸۸۹) (۱۲٫۳۸۹)
هزینه‌ی اجاره‌ و  واسپاری (۳۲۸) (۳۹۴) (۱٫۴۹۳) (۱٫۵۵۳)
کل هزینه‌های عملیاتی (۱۹٫۶۸۷) (۲۰٫۵۱۶) (۲۴٫۶۴۰) (۲۹.۱۲۱)
حقوق و دستمزد (۴٫۸۷۵) (۵٫۳۸۲) (۶٫۲۸۲) (۷٫۱۵۱)
بیمه‌ی تأمین اجتماعی (۱٫۸۵۵) (۲٫۰۴۷) (۱٫۹۱۷) (۲٫۰۱۱)
دیگر هزینه‌های کارکنان (۴۵۶) (۴۸۱) (۵۷۲) (۷۵۳)
کل هزینه‌های کارکنان (۷٫۱۸۶) (۷٫۹۱۰) (۸.۷۷۱) (۹٫۹۱۵)
دیگر هزینه‌های عملیاتی (۲٫۷۹۳) (۳٫۰۵۲) (۳٫۱۳۳) (۱٫۳۳۹)
سود قبل از بهره، مالیات و استهلاک دارایی‌های مشهود و نامشهود EBITDA ۹٫۹۹۹ ۱۱٫۴۴۴ ۱۴٫۱۵۰ ۲۰٫۱۲۴
استهلاک دارایی‌های مشهود و نامشهود (۱٫۰۵۲) (۱٫۴۲۷) (۱٫۳۵۵) (۱٫۶۳۶)
سود قبل از بهره و مالیات  EBIT ۸٫۹۴۷ ۱۰٫۰۱۷ ۱۲٫۷۹۵ ۱۸٫۴۸۸
مخارج بهره (۱۸۵) (۱۴۴) (۱۵۴) (۲۱۰)
درآمدهای غیرعملیاتی ۱٫۸۰۰ ۱٫۳۰۵ ۱٫۱۳۲ ۱٫۲۸۳
سود قبل از مالیات ۱۰٫۵۶۳ ۱۱٫۱۷۸ ۱۳٫۷۷۳ ۱۹٫۵۶۲
مالیات (۵٫۸۷۰) (۶٫۶۹۹) (۶٫۴۳۷) (۹٫۵۲۵)
سود قبل از کسر سهام اقلیت ۴٫۶۹۳ ۴٫۴۷۹ ۷٫۳۳۶ ۱۰٫۰۳۶
لحاظ سرمایه‌گذاری‌های متقابل درون­شرکتی (۳۰) (۱۳) (۱۳۹) (۲۸۷)
سود خالص ۴٫۶۶۳ ۴٫۴۶۶ ۷٫۱۹۷ ۹٫۷۴۹
مأخذ: اطلاعیه‌های خود شرکت

نمودار ۵٫ صورت ترازنامه‌ی پیش‌بینی‌‌شده‌ی مربوط به گذشته‌ی تیم‌سیستم (ارقام به میلیون لیر)

 

  ۱۹۹۶ ۱۹۹۷ ۱۹۹۸ ۱۹۹۹
دارایی‌ها        
نقد ۱۳٫۰۹۲ ۱۹٫۱۳۴ ۲۱٫۱۴۴ ۲۸٫۵۱۳
اوراق بهادار قابل‌معامله        
حساب‌های دریافتنی ۱۳٫۲۵۷ ۱۴٫۹۵۷ ۱۶٫۳۲۸ ۱۹٫۴۴۳
موجودی‌ها ۱٫۳۳۳ ۱٫۰۸۷ ۱٫۱۹۵ ۱٫۲۳۵
کل دارایی‌های جاری ۲۷٫۶۸۲ ۳۵٫۱۷۸ ۳۸٫۶۶۷ ۴۹٫۱۹۱
دارایی‌های نامشهود ۱۴ ۲۲ ۱۸ ۲۱
زمین، اموال، کارخانه و تجهیزات ۴٫۹۶۲ ۲٫۰۸۰ ۲٫۴۸۹ ۳٫۶۸۱
سایر دارایی‌های مشهود ۷۲۹ ۶۶۸ ۱٫۱۴۰ ۲٫۰۵۵
پیش‌پرداخت هزینه‌ها ۳۲۷ ۱٫۹۴۷ ۱٫۷۳۸ ۱٫۸۶۵
اوراق بهادار و دیگر دارایی‌ها ۱٫۴۳۴ ۱٫۱۷۳ ۱٫۲۲۹ ۱٫۲۲۶
کل دارایی‌ها ۳۵٫۱۴۸ ۴۱٫۰۶۸ ۴۵٫۲۸۱ ۵۸٫۰۳۹
بدهی‌ها        
حساب‌های پرداختنی ۷٫۶۶۱ ۸٫۹۳۲ ۸٫۹۶۹ ۹٫۶۶۹
مالیات و دیگر پرداختنی‌ها ۶٫۷۹۶ ۹٫۸۲۷ ۸٫۶۶۰ ۹٫۹۵۶
پیش‌دریافت درآمد و دیگر بدهی‌های انباشته ۱٫۲۰۰ ۱٫۱۲۷ ۱٫۲۵۷ ۴٫۱۵۶
بدهی‌های بلندمدت ۲٫۶۸۸ ۲٫۰۹۴ ۲٫۲۳۵ ۳٫۰۵۵
کل بدهی‌ها ۱۸٫۳۴۵ ۲۱٫۹۸۰ ۲۱٫۱۲۱ ۲۶٫۸۳۶
حقوق صاحبان سهام و سهام اقلیت        
سرمایه ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰
ذخایر و اندوخته‌ها ۶٫۶۳۶ ۹٫۴۴۲ ۱۱٫۶۶۲ ۱۵٫۸۸۴
در آمد عملیاتی (پس از کسر سود سهام پرداختی ویژه) ۴٫۵۸۴ ۴٫۴۰۵ ۷٫۱۳۲ ۹٫۶۶۰
کل حقوق صاحبان سهام و سهام اقلیت ۱۵٫۸۰۰ ۱۸٫۴۲۷ ۲۳٫۳۷۴ ۳۰٫۱۲۴
سهام اقلیت ۱٫۰۰۳ ۶۶۱ ۷۸۶ ۱٫۰۷۹
کل حقوق صاحبان سهام و سهام اقلیت ۱۶٫۸۰۳ ۱۹٫۰۸۸ ۲۴٫۱۶۰ ۳۱٫۲۰۳
کل حقوق صاحبان سهام و بدهی‌ها ۳۵٫۱۴۸ ۴۱٫۰۶۸ ۴۵٫۲۸۱ ۵۸٫۰۳۹
 
 
مأخذ: اطلاعیه‌های خود شرکت

نمودار  ۶٫ فروش شرکت‌های برتر ایتالیایی

در صنعت نرم‌افزارهای حقوق و دستمزد، ۱۹۹۸

  نام شرکت   فروش

(میلیون لیر)

  TeamSystem   ۷/۵۰
  Inaz Paghe   ۰/۴۷
  Osra   ۰/۳۸
  Sistomi   ۰/۳۷
  Zuchatti   ۰/۳۶
  Esa Software   ۰/۳۵
  Omega Data   ۴/۳۴
  Axioma   ۰/۲۶
  Dylog Italia   ۰/۲۵
  مأخذ: اطلاعیه‌های خود شرکت

نمودار ۷٫ منابع/ مصارف وجوه در طرح پیشنهادی تجدیدساختار اهرمی

(ارقام به میلیون لیر)

 

منابع  
بدهی ۰۰۰ر۴۶
وجوه نقد مازاد ۰۰۰ر۱۵
  ۰۰۰ر۶۱
مصارف  
سود پرداختی ویژه – آوریل ۲۰۰۰ ۵۰۰ر۸
سود پرداختی ویژه – نهایی ۵۰۰ر۵۲
  ۰۰۰ر۶۱
توجه: این جدول به طور دقیق تجدید اهرمی ساختار سرمایه‌ی تیم‌سیستم را نشان می‌دهد. مواردی که در این جدول صرف‌نظر شده است عبارتند از ۱) مبلغ خرید ۲۳۵/۵۰ میلیارد لیری سهام از سرمایه‌گذاران تیم‌سیستم توسط پالامون و ۲) مبلغ خرید ۱/۲ میلیارد لیری املاک و مستغلات توسط سرمایه‌گذاران از تیم‌سیستم. پالامون چیزی به عنوان سود سهام ویژه دریافت نمی‌کند.

 

نمودار ۸٫ صورت سودوزیان پیش‌بینی‌شده‌ی تیم‌سیستم

(ارقام به میلیون لیر)

 

    ۱۹۹۶ ۱۹۹۷ ۱۹۹۸ ۱۹۹۹ ۲۰۰۰ ۲۰۰۱ ۲۰۰۲ ۲۰۰۳ ۲۰۰۴ ۲۰۰۵ ۲۰۰۶ ۲۰۰۷  
            ۱۵% ۱۵% ۱۵% ۶% ۶% ۶% ۶% ۶%  نرخ رشد  
  کل فروش ۳۹٫۶۶۵ ۴۲٫۹۲۲ ۵۰٫۶۹۴ ۶۰٫۴۹۹ ۶۹٫۵۷۳ ۸۰٫۰۰۹ ۹۲٫۰۱۱ ۹۷٫۵۳۲ ۱۰۳٫۳۸۳ ۱۰۹٫۵۸۶ ۱۱۶٫۱۶۲ ۱۲۳٫۱۳۱
  هزینه‌ی مواد (۹٫۹۷۹) (۱۱٫۴۳۰) (۱۲٫۲۵۸) (۱۵٫۱۷۹)                  
  هزینه‌ی خدمات مورد استفاده (۹٫۳۸۰) (۸٫۶۹۲) (۱۰٫۸۸۹) (۱۲٫۳۸۹)                  
  هزینه‌ی اجاره و  واسپاری (۳۲۸) (۳۹۴) (۱٫۴۹۳) (۱٫۵۵۳)                  
  کل هزینه‌های عملیاتی (۱۹٫۶۸۷) (۲۰٫۵۱۶) (۲۴٫۶۴۰) (۲۹٫۱۲۱) (۳۱٫۳۰۸) (۳۶٫۰۰۴) (۴۱٫۴۰۵) (۴۳٫۸۸۹) (۴۶٫۵۲۳) (۴۹٫۳۱۴) (۵۲٫۲۷۳) (۵۵٫۴۰۹) ۴۵% فروش
  حقوق و دستمزد (۴٫۸۷۵) (۵٫۳۸۲) (۶٫۲۸۲) (۷٫۱۵۱)                  
  بیمه‌ی تأمین اجتماعی (۱٫۸۵۵) (۲٫۰۴۷) (۱٫۹۱۷) (۲٫۰۱۱)                  
  دیگر هزینه‌های کارکنان (۴۵۶) (۴۸۱) (۵۷۲) (۷۵۳)                  
  کل هزینه‌های کارکنان (۷٫۱۸۶) (۷٫۹۱۰) (۸٫۷۷۱) (۹٫۹۱۵) (۱۰٫۷۸۴) (۱۲٫۴۰۱) (۱۴٫۲۶۲) (۱۵٫۱۱۷) (۱۶٫۰۲۴) (۱۶٫۹۸۶) (۱۸٫۰۰۵) (۱۹٫۰۸۵) ۵۰/۱۵% فروش
  دیگر هزینه‌های عملیاتی (۲٫۷۹۳) (۳٫۰۵۲) (۳٫۱۳۳) (۱٫۳۳۹) (۲٫۷۸۳) (۳٫۲۰۰) (۳٫۶۸۰) (۳٫۹۰۱) (۴٫۱۳۵) (۴٫۳۸۳) (۴٫۶۴۶) (۴٫۹۲۵) ۰۰/۴% فروش
  سود قبل از بهره، مالیات و استهلاک دارایی‌های مشهود و نامشهود EBITDA ۹٫۹۹۹ ۱۱٫۴۴۴ ۱۴٫۱۵۰ ۲۰٫۱۲۴ ۲۴٫۶۹۹ ۲۸٫۴۰۳ ۳۲٫۶۶۴ ۳۴٫۶۲۴ ۳۶٫۷۰۱ ۳۸٫۹۰۳ ۴۱٫۲۳۷ ۴۳٫۷۱۲  
  استهلاک دارایی‌های مشهود و نامشهود (۱٫۰۵۲) (۱٫۴۲۷) (۱٫۳۵۵) (۱٫۶۳۶) (۸۳۵) (۹۰۰) (۹۷۵) (۱٫۰۱۰) (۱٫۰۴۶) (۱٫۰۸۵) (۱٫۱۲۶) (۱٫۱۷۰) ۰۰/۲۵٪ دارایی‌ها
  سود قبل از بهره و مالیات  EBIT ۸٫۹۴۷ ۱۰٫۰۱۷ ۱۲٫۷۹۵ ۱۸٫۴۸۸ ۲۳٫۸۶۳ ۲۷٫۵۰۳ ۳۱٫۶۸۹ ۳۳٫۶۱۴ ۳۵٫۶۵۵ ۳۷٫۸۱۸ ۴۰٫۱۱۱ ۴۲٫۵۴۲  
  مخارج بهره (۱۸۵) (۱۴۴) (۱۵۴) (۲۱۰) (۳٫۱۶۰) (۳٫۱۶۰) (۳٫۱۶۰) (۲٫۷۶۵) (۱٫۹۷۵) (۱٫۱۸۵) (۳۹۵) ۸۷/۶٪ بهره
  درآمدهای غیرعملیاتی ۱٫۸۰۰ ۱٫۳۰۵ ۱٫۱۳۲ ۱٫۲۸۳ ۵۶۱ ۱٫۱۵۷ ۱٫۸۵۵ ۲٫۰۹۱ ۲٫۴۰۸ ۲٫۸۱۳ ۳٫۳۱۰ ۴٫۵۰۷ ۰۰/۵٪ بازده اوراق بهادار قابل­معامله
  سود قبل از مالیات ۱۰٫۵۶۳ ۱۱٫۱۷۸ ۱۳٫۷۷۳ ۱۹٫۵۶۲ ۲۱٫۲۶۵ ۲۵٫۵۰۰ ۳۰٫۳۸۳ ۳۲٫۹۳۹ ۳۶٫۰۸۸ ۳۹٫۴۴۶ ۴۳٫۰۲۶ ۴۷٫۰۴۹  
  مالیات (۵٫۸۷۰) (۶٫۶۹۹) (۶٫۴۳۷) (۹٫۵۲۵) (۱۰٫۲۰۷) (۱۲٫۲۴۰) (۱۴٫۵۸۴) (۱۵٫۸۱۱) (۱۷٫۳۲۲) (۱۸٫۹۳۴) (۲۰٫۶۵۲) (۲۲٫۵۸۴) ۴۰% سود
  سود قبل از کسر سهام اقلیت ۴٫۶۹۳ ۴٫۴۷۹ ۷٫۳۳۶ ۱۰٫۰۳۶                  
  لحاظ سرمایه‌گذاری‌های متقابل درون‌شرکتی (۳۰) (۱۳) (۱۳۹) (۲۸۷)                  
  سود خالص ۴٫۶۶۳ ۴٫۴۶۶ ۷٫۱۹۷ ۹٫۷۴۹ ۱۱٫۰۵۸ ۱۳٫۲۶۰ ۱۵٫۷۹۹ ۱۷٫۱۲۹ ۱۸٫۷۶۶ ۲۰٫۵۱۲ ۲۲٫۳۷۳ ۲۴٫۴۶۵  
                                                                                      مأخذ: تحلیل افته‌نویس

نمودار ۹٫ صورت ترازنامه‌ی پیش‌بینی‌شده‌ی تیم‌سیستم

(ارقام به میلیون لیر)

 

  ۱۹۹۶ ۱۹۹۷ ۱۹۹۸ ۱۹۹۹ ۲۰۰۰ ۲۰۰۱ ۲۰۰۲ ۲۰۰۳ ۲۰۰۴ ۲۰۰۵ ۲۰۰۶ ۲۰۰۷  
دارایی‌ها                          
نقد ۱۳٫۰۹۲ ۱۹٫۱۳۴ ۲۱٫۱۴۴ ۲۸٫۵۱۳ ۱۳٫۵۰۰ ۱۵٫۲۰۲ ۱۷٫۴۸۲ ۱۸٫۵۳۱ ۱۹٫۶۴۳ ۲۰٫۸۲۱ ۲۲٫۰۷۱ ۲۳٫۳۹۵ ۰/۱۹% فروش
اوراق بهادار قابل­معامله         ۱۱٫۲۲۴ ۲۳٫۱۴۳ ۳۷٫۰۹۶ ۴۱٫۸۱۶ ۴۸٫۱۶۵ ۵۶٫۲۵۳ ۶۶٫۱۹۶ ۹۰٫۱۴۴ با توجه به نرخ­های ایتالیا
حساب‌های دریافتنی ۱۳٫۲۵۷ ۱۴٫۹۵۷ ۱۶٫۳۲۸ ۱۹٫۴۴۳ ۲۰٫۸۷۲ ۲۴٫۰۰۳ ۲۷٫۶۰۳ ۲۹٫۲۵۹ ۳۱٫۰۱۵ ۳۲٫۸۷۶ ۳۴٫۸۴۸ ۳۶٫۹۳۹ ۰/۳۰% فروش
موجودی‌ها ۱٫۳۳۳ ۱٫۰۸۷ ۱٫۱۹۵ ۱٫۲۳۵ ۱٫۳۹۱ ۱٫۶۰۰ ۱٫۸۴۰ ۱٫۹۵۱ ۲٫۰۶۸ ۲٫۱۹۲ ۲٫۳۲۳ ۲٫۴۶۳ ۰/۲% فروش
کل دارایی‌های جاری ۲۷٫۶۸۲ ۳۵٫۱۷۸ ۳۸٫۶۶۷ ۴۹٫۱۹۱ ۴۶٫۹۸۸ ۶۳٫۹۴۸ ۸۴٫۰۲۱ ۹۱٫۵۵۷ ۱۰۰٫۸۹۱ ۱۱۲٫۱۴۲ ۱۲۵٫۴۳۸ ۱۵۲٫۹۴۱  
دارایی‌های نامشهود ۱۴ ۲۲ ۱۸ ۲۱ ۲۰ ۲۰ ۲۰ ۲۰ ۲۰ ۲۰ ۲۰ ۲۰  
زمین، اموال، کارخانه و تجهیزات ۴٫۹۶۲ ۲٫۰۸۰ ۲٫۴۸۹ ۳٫۶۸۱ ۱٫۵۸۱ ۱٫۵۸۱ ۱٫۵۸۱ ۱٫۵۸۱ ۱٫۵۸۱ ۱٫۵۸۱ ۱٫۵۸۱ ۱٫۵۸۱  
سایر دارایی‌های مشهود ۷۲۹ ۶۶۸ ۱٫۱۴۰ ۲٫۰۵۵ ۱٫۷۳۹ ۲٫۰۰۰ ۲٫۳۰۰ ۲٫۴۳۸ ۲٫۵۸۵ ۲٫۷۴۰ ۲٫۹۰۴ ۳٫۰۷۸ ۵/۲% فروش
پیش‌پرداخت هزینه‌ها ۳۲۷ ۱٫۹۴۷ ۱٫۷۳۸ ۱٫۸۶۵ ۲٫۰۸۷ ۲٫۴۰۰ ۲٫۷۶۰ ۲٫۹۲۶ ۳٫۱۰۲ ۳٫۲۸۸ ۳٫۴۸۵ ۳٫۶۹۴ ۰/۳% فروش
اوراق بهادار و دیگر دارایی‌ها ۱٫۴۳۴ ۱٫۱۷۳ ۱٫۲۲۹ ۱٫۲۲۶ ۱٫۳۹۱ ۱٫۶۰۰ ۱٫۸۴۰ ۱٫۹۵۱ ۲٫۰۶۸ ۲٫۱۹۲ ۲٫۳۲۳ ۲٫۴۶۳ ۰/۲% فروش
کل دارایی‌ها ۳۵٫۱۴۸ ۴۱٫۰۶۸ ۴۵٫۲۸۱ ۵۸٫۰۳۹ ۵۳٫۸۰۷ ۷۱٫۵۴۹ ۹۲٫۵۲۳ ۱۰۰٫۴۷۳ ۱۱۰٫۲۴۵ ۱۲۱٫۹۶۲ ۱۳۵٫۷۵۱ ۱۶۳٫۷۷۶  
بدهی‌ها                          
حساب‌های پرداختنی ۷٫۶۶۱ ۸٫۹۳۲ ۸٫۹۶۹ ۹٫۶۶۹ ۱۱٫۱۳۲ ۱۲٫۸۰۲ ۱۴٫۷۲۲ ۱۵٫۶۰۵ ۱۶٫۵۴۱ ۱۷٫۵۳۴ ۱۸٫۵۸۶ ۱۹٫۷۰۱ ۰/۱۶% فروش
مالیات و دیگر پرداختنی‌ها ۶٫۷۹۶ ۹٫۸۲۷ ۸٫۶۶۰ ۹٫۹۵۶ ۱۱٫۱۳۲ ۱۲٫۸۰۲ ۱۴٫۷۲۲ ۱۵٫۶۰۵ ۱۶٫۵۴۱ ۱۷٫۵۳۴ ۱۸٫۵۸۶ ۱۹٫۷۰۱ ۰/۱۶% فروش
پیش‌دریافت درآمد و دیگر بدهی‌های انباشته ۱٫۲۰۰ ۱٫۱۲۷ ۱٫۲۵۷ ۴٫۱۵۶ ۳٫۴۷۹ ۴٫۰۰۰ ۴٫۶۰۱ ۴٫۸۷۷ ۵٫۱۶۹ ۵٫۴۷۹ ۵٫۸۰۸ ۶٫۱۵۷ ۰/۵% فروش
بدهی‌های بلندمدت ۲٫۶۸۸ ۲٫۰۹۴ ۲٫۲۳۵ ۳٫۰۵۵ ۴۶٫۰۰۰ ۴۶٫۰۰۰ ۴۶٫۰۰۰ ۳۴٫۵۰۰ ۲۳٫۰۰۰ ۱۱٫۵۰۰ _ _  
کل بدهی‌ها ۱۸٫۳۴۵ ۲۱٫۹۸۰ ۲۱٫۱۲۱ ۲۶٫۸۳۶ ۷۱٫۷۴۲ ۷۵٫۶۰۴ ۸۰٫۰۴۴ ۷۰٫۵۸۷ ۶۱٫۲۵۲ ۵۲٫۰۴۷ ۴۲٫۹۸۰ ۴۵٫۵۵۹  
حقوق صاحبان سهام و سهام اقلیت                          
سرمایه ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰ ۴٫۵۸۰  
ذخایر و اندوخته‌ها ۶٫۶۳۶ ۹٫۴۴۲ ۱۱٫۶۶۲ ۱۵٫۸۸۴ ۲۴٫۵۴۴ (۲۴٫۳۹۸) (۱۱٫۱۳۸) ۴٫۶۶۱ ۲۱٫۷۸۹ ۴۰٫۵۵۵ ۶۱٫۰۶۷ ۸۳٫۴۴۰  
در آمد عملیاتی (پس از کسر سود سهام  پرداختی ویژه) ۴٫۵۸۴ ۴٫۴۰۵ ۷٫۱۳۲ ۹٫۶۶۰ ۱۱٫۰۵۸ ۱۳٫۲۶۰ ۱۵٫۷۹۹ ۱۷٫۱۲۹ ۱۸٫۷۶۶ ۲۰٫۵۱۲ ۲۲٫۳۷۳ ۲۴٫۴۶۵  
(پس از کسر سود سهام ویژه)         (۶۱٫۰۰۰)                
کل حقوق صاحبان سهام و سهام اقلیت ۱۵٫۸۰۰ ۱۸٫۴۲۷ ۲۳٫۳۷۴ ۳۰٫۱۲۴ (۱۹٫۸۱۸) (۶٫۵۵۸) ۹٫۲۴۱ ۲۶٫۳۶۹ ۴۵٫۱۳۵ ۶۵٫۶۴۷ ۸۸٫۰۲۰ ۱۱۲٫۴۸۶  
سهام اقلیت ۱٫۰۰۳ ۶۶۱ ۷۸۶ ۱٫۰۷۹ ۱٫۸۸۳ ۲٫۵۰۴ ۳٫۲۳۸ ۳٫۵۱۷ ۳٫۸۵۹ ۴٫۲۶۹ ۴٫۷۵۱ ۵٫۷۳۲ ۵/۳% حقوق صاحبان سهام
کل حقوق صاحبان سهام و سهام اقلیت ۱۶٫۸۰۳ ۱۹٫۰۸۸ ۲۴٫۱۶۰ ۳۱٫۲۰۳ (۱۷٫۹۳۵) (۴٫۰۵۴) ۱۲٫۴۷۹ ۲۹٫۸۸۶ ۴۸٫۹۹۴ ۶۹٫۹۱۵ ۹۲٫۷۷۱ ۱۱۸٫۲۱۸  
کل حقوق صاحبان سهام و بدهی‌ها ۳۵.۱۴۸ ۴۱٫۰۶۸ ۴۵٫۲۸۱ ۵۸٫۰۳۹ ۵۳٫۸۰۷ ۷۱٫۵۴۹ ۹۲٫۵۲۳ ۱۰۰٫۴۷۳ ۱۱۰٫۲۴۵ ۱۲۱٫۹۶۲ ۱۳۵٫۷۵۱ ۱۶۳٫۷۷۶  
       

بازپرداخت بدهی

                 
      مانده‌ی اولیه ۴۶٫۰۰۰                
      درصد پرداخت اصل بدهی ۰% ۰% ۰% ۲۵% ۲۵% ۲۵% ۲۵%    
      مبلغ پرداخت (۱۱٫۵۰۰) (۱۱٫۵۰۰) (۱۱٫۵۰۰) (۱۱٫۵۰۰)    
مأخذ: تحلیل افته‌نویس                        

نمودار ۱۰٫ معیارهای ارزشیابی شرکت‌های سهامی عام در حوزه‌ی تولید نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع بنگاه (ERP)

  ارزش بازار تعدیل‌شده* براساس ضریبی از: ارزش بازار سهام براساس ضریبی از** نرخ رشد بلندمدت تخمینی عایدی هر سهم سال ۱۹۹۹ نسبت به نرخ رشد بلندمدت نرخ رشد یک‌ساله حاشیه‌ی سود  بلندمدت
  درآمد

بلندمدت

سود عملیاتی

بلندمدت

 

عایدی هر سهم

سال محاسبه ۱۹۹۹ سال محاسبه ۲۰۰۰ سال محاسبه ۲۰۰۱
  عایدی هر سهم تخمینی عایدی هر سهم تخمینی عایدی هر سهم تخمینی فروش سود قبل از بهره و مالیات سود قبل از بهره و مالیات سود خالص
ردیف ۱- بازیگران بزرگ ERP
Baan ×۰/۴ NA NA NA NA NA ×۲۶% NA ۲/۸% NA ۰/۳۸-% ۲/۴۰-%
JD Edwards ×۶/۱ ×۲/۲۶ ×۹/۳۷ NA ×۰/۹۵ ×۹/۷۴ ×۲۷% NA ۲/۴۴% ۰/۷۷% ۲/۶% ۰/۵%
Oracle ×۸/۶ ×۰/۳۲ ×۸/۴۷ ×۱/۴۲ ×۴/۳۴ ×۸/۲۷ ×۲۴% ۱۴۳% ۶/۲۳% ۷/۳۲% ۲/۲۱% ۶/۱۴%
Peopelsoft ×۳/۲ ×۶/۲۳ NA NA ×۸/۵۴ ×۳/۴۴ ×۲۴% ۲۳۱% ۱/۶۱% ۷/۴۱% ۹/۹% ۱/۲%
SAP ×۳/۸ ×۱/۴۲ ×۲/۷۵ ×۹/۶۱ ×۸/۴۵ ×۶/۳۶ ×۲۵% ۱۸۲% ۹/۴۱% ۴/۱۷% ۷/۱۹% ۱/۱۱%
Low ×۶/۱ ×۶/۲۳ ×۹/۳۷ ×۱/۴۲ ×۴/۳۴ ×۸/۲۷ ×۲۴% ۱۴۳% ۲/۸% ۴/۱۷% ۰/۳۸-% ۲/۴۰-%
Mean ×۶/۴ ×۰/۳۱ ×۶/۵۳ ×۰/۵۲ ×۵/۵۷ ×۹/۴۵ ×۲۵% ۱۸۵% ۸/۳۵% ۲/۴۲% ۸/۳% ۵/۱-%
High ×۳/۸ ×۱/۴۲ ×۲/۷۵ ×۹/۶۱ ×۰/۹۵ ×۹/۷۴ ×۲۷% ۲۳۱% ۱/۶۱% ۰/۷۷% ۲/۲۱% ۶/۱۴%
ردیف ۲- شرکت‌های میان‌مقیاس تولیدکننده‌ی نرم‌افزارهای حسابداری
Great PlainsSoftware Inc. ×۸/۴ ×۱/۸ ×۱/۵۶ ×۲/۴۸ ×۸/۳۷ ×۰/۲۸ ×۳۵% ۱۰۸% ۵/۵۷% ۵/۵۹۰% ۹/۵۸% ۵/۹%
Intuit Inc. ×۸/۵ ×۸/۴۲ ×۶/۴۳ ×۴/۶۲ ×۴/۵۲ ×۲/۴۳ ×۲۱% ۲۴۷% ۸/۱۲% ۱/۴۰% ۶/۱۳% ۳/۱۶%
Epicor Software ×۵/۱ NA NA ×۲/۵۴ ×۱/۱۸ ×۲/۱۴ ×۲۸% ۶۶% NA NA ۰/۱۰-% ۲/۱۰-%
Sage Group PLC ×۰/۱۶ ×۵/۵۸ ×۳/۸۴ ×۱/۷۱ ×۲/۵۸ ×۰/۴۳ ×۳۵% ۱۶۵% ۹/۲۵% ۶/۲۶% ۴/۲۷% ۷/۱۷%
Symix ×۷/۰ ×۲/۸ ×۶/۱۲ ×۵/۱۳ ×۱/۱۲ ×۴/۹ ×۲۸% ۴۳% ۴/۴۸% ۰/۶۸% ۴/۸% ۱/۵%
Low ×۷/۰ ×۱/۸ ×۶/۱۲ ×۵/۱۳ ×۱/۱۲ ×۴/۹ ×۲۱% ۴۳% ۸/۱۲% ۶/۲۶% ۰/۱۰-% ۲/۱۰-%
Mean ×۸/۵ ×۴/۲۹ ×۲/۴۹ ×۹/۴۹ ×۷/۳۵ ×۶/۲۷ ×۲۹% ۱۲۶% ۲/۳۶% ۳/۱۸۱% ۷/۱۹% ۷/۷%
High ×۰/۱۶ ×۵/۵۸ ×۳/۸۴ ×۱/۷۱ ×۲/۵۸ ×۲/۴۳ ×۳۵% ۲۴۷% ۵/۵۷% ۵/۵۹۰% ۹/۵۸% ۷/۱۷%
ردیف ۳- دیگر شرکت‌ها
Agresso ×۸/۰ ×۲/۴۰ ×۰/۴۲ ×۶/۱۵ ×۷/۷ ×۵/۳ ×۱۲۱% ۶۰% ۴/۲۰۶% ۱/۳٫۲۰۹% ۱/۲% ۸/۱%
Intentia ×۶/۱ ×۲/۶۹- NA ×۱/۶۲ ×۵/۲۹ NA NA NA ۷/۵۱% ۶/۱۱۵% ۴/۲-% ۵/۵-%
Navision ×۶/۱۷ ×۶/۷۹ ×۹/۱۲۶ ×۶/۴۱ ×۰/۳۲ NA NA NA ۵/۹۱% ۹/۱۳۷% ۱/۲۲% ۰/۱۴%
Brain International ×۱/۳ NA NA ×۷/۷۲ ×۸/۳۱ NA NA NA ۱/۲۳% ۰/۶۶-% ۲/۰-% ۱/۱%
Low ×۸/۰ ×۲/۶۹- ×۰/۴۲ ×۶/۱۵ ×۷/۷ ×۵/۳ ×۱۲۱% ۶۰% ۱/۲۳% ۰/۶۶-% ۴/۲-% ۵/۵-%
Mean ×۸/۵ ×۹/۱۶ ×۵/۸۴ ×۰/۴۸ ×۳/۲۵ ×۵/۳ ×۱۲۱% ۶۰% ۲/۱۰۸% ۲/۸۴۹% ۴/۵% ۹/۲%
High ×۶/۱۷ ×۶/۷۹ ×۹/۱۲۶ ×۷/۷۲ ×۰/۳۲ ×۵/۳ ×۱۲۱% ۶۰% ۴/۲۶۶% ۱/۳٫۲۰۹% ۱/۲۲% ۰/۱۴%

* براساس ارزش تعدیل‌شده‌ی بازار که به این صورت تعریف می‌شود: ارزش بازار حقوق سهامداران + بدهی بلندمدت نقد و شبه‌نقد

* براساس تخمین‌های I/B/E/S

Not Available=NA

مأخذ: Thomson Financial’s Datastream Advance

نمودار ۱۱٫ داده‌های مالی منتخب شرکت‌های نرم‌افزاری فعال در حوزه‌ی برنامه‌ریزی منابع بنگاه (ERP)

(ارقام به هزار دلار، به استثنای داده‌های هر سهم)

 

  ارزش بازار حق مالی بدهی بلندمدت نقد و شبه نقد ارزش بازار تعدیل‌شده درآمد فروش سود عملیاتی عایدی هر سهم (دلار) سال محاسبه: ۲۰۰۰ سال محاسبه: ۲۰۰۱  

 

 
عایدی تخمینی هر سهم (دلار) عایدی تخمینی هر سهم (دلار) ارزش دفتری کل دارایی‌ها
ردیف ۱- بازیگران بزرگ ERP
Baan ۲٫۶۳۷٫۶۱۸ ۲۰۰٫۵۴۶ ۱۲۱٫۶۹۷ ۲٫۷۱۶٫۴۶۷ ۶۷۴٫۶۶۴ (۲۵۶٫۴۴۶) (۳۵/۱) ۰۸/۰ ۱۰/۰ ۱۱۲٫۸۲۱ ۶۹۶٫۵۱۰
JD Edwards ۱٫۸۲۹٫۳۸۵ ۲۱۱٫۷۸۲ ۱٫۶۱۷٫۶۰۳ ۱٫۰۰۱٫۲۶۳ ۶۱٫۸۴۲ ۴۵/۰ ۱۸/۰ ۲۳/۰ ۵۸۳٫۹۹۶ ۹۵۰٫۴۷۳
Oracle ۶۲٫۲۸۲٫۷۴۶ ۳۰۱٫۱۴۰ ۲٫۵۶۲٫۷۶۴ ۶۰٫۰۲۱٫۱۲۲ ۸٫۸۲۷٫۲۵۲ ۱٫۸۷۲٫۸۸۱ ۸۷/۰ ۲۱/۱ ۵۰/۱ ۳٫۶۹۵٫۲۶۷ ۷٫۲۵۹٫۶۵۴
Peoplesoft ۳٫۶۱۱٫۴۵۲ ۴۹۸٫۱۵۵ ۳٫۱۱۳٫۲۹۷ ۱٫۳۳۳٫۰۹۵ ۱۳۱٫۹۷۸ ۰۵/۰ ۲۶/۰ ۳۲/۰ ۶۶۴٫۲۹۲ ۱٫۴۴۰٫۶۰۵
SAP ۴۱٫۹۰۷٫۴۶۰ ۷۱۸٫۸۵۸ ۶۹۳٫۴۱۱ ۴۱٫۹۳۲٫۹۰۷ ۵٫۰۵۲٫۳۲۱ ۹۹۵٫۵۳۵ ۳۳/۵ ۷۶/۸ ۹۶/۱۰ ۲٫۰۹۶٫۱۳۸ ۶٫۰۸۳٫۰۶۹
ردیف ۲- شرکت‌های میان‌مقیاس تولیدکننده‌ی نرم‌افزارهای حسابداری
Great Plains Software Inc. ۷۶۷٫۸۹۳ ۱۲۳٫۶۸۳ ۶۴۴٫۲۱۰ ۱۳۴٫۹۰۷ ۷۹٫۴۸۹ ۸۶/۰ ۲۸/۱ ۷۲/۱ ۱۳۳٫۱۹۳ ۱۸۰٫۲۵۲
Intuit Inc. ۶٫۴۷۶٫۰۱۰ ۳۶٫۰۴۳ ۱٫۷۶۱٫۲۰۰ ۴٫۷۵۰٫۸۵۳ ۸۱۴٫۸۸۹ ۱۱۱٫۰۰۹ ۱۵/۲ ۷۹/۱ ۱۷/۲ ۱٫۶۷۳٫۴۰۵ ۲٫۴۶۹٫۸۸۵
Epicor Software ۱۵۴٫۹۷۷ ۴۷٫۳۰۴ ۱۰۷٫۶۷۳ ۷۳٫۶۸۸ (۷٫۳۳۳) NA ۲۱/۰ ۲۷/۰ ۱۲۲٫۱۹۶ ۱۹۹٫۷۳۵
Sage Group PLC ۵٫۹۹۷٫۶۴۸ ۱۳۶٫۰۴۶ ۷۸٫۱۷۱ ۶٫۰۵۵٫۵۲۳ ۳۷۷٫۴۷۷ ۱۰۳٫۵۹۵ ۵۸/۰ ۸۳/۰ ۱۳/۱ ۱۱٫۱۸۷ ۶۵۰٫۳۷۵
Symix ۸۴٫۴۲۱ ۴٫۱۰۹ ۳٫۲۶۱ ۸۵٫۲۶۹ ۱۲۳٫۰۱۰ ۱۰٫۳۷۴ ۹۱/۰ ۹۵/۰ ۲۲/۱ ۳۶٫۷۴۹ ۷۳٫۳۴۶
ردیف ۳- دیگر شرکت‌ها
Agresso ۸۸٫۵۵۴ ۱٫۳۹۸ ۱۸٫۶۸۰ ۷۱٫۲۷۲ ۸۵٫۹۷۳ ۱٫۷۷۱ ۰۴/۰ ۲۴/۰ ۵۳/۰ ۴۰٫۸۰۴ ۸۹٫۷۸۹
Intentia ۵۵۷٫۲۱۷ ۳۶٫۸۳۳ ۱۲٫۶۵۵ ۵۸۱٫۳۹۵ ۳۵۲٫۹۸۸ (۸٫۴۰۰) (۷۲/۰) ۷۴/۰ NA ۱۰۴٫۰۸۵ ۲۷۵٫۷۱۴
Navision ۶۵۵٫۷۰۷ ۶٫۲۸۵ ۶۴۹٫۴۲۲ ۳۶٫۸۷۵ ۸٫۱۵۵ ۲۰/۰ ۸۰/۰ NA ۹٫۵۴۰ ۲۵٫۱۲۷
Brain International ۲۵۶٫۴۹۹ ۱۹٫۹۹۱ ۳۹٫۲۸۳ ۲۳۷٫۲۰۷ ۷۶٫۶۸۶ (۱۶۴) ۱۳/۰ ۲۶/۱ NA ۶۵٫۳۶۵ ۱۰۷٫۸۴۴

* براساس ارزش تعدیل‌شده‌ی بازار که به این صورت تعریف می‌شود: ارزش بازار حقوق صاحبان سهام + بدهی بلندمدت – نقد و شبه‌نقد

* براساس تخمین‌های I/B/E/S

مأخذ: Datastream

 

نمودار ۱۲٫ نرخ‌های برابری اخیر یورو به لیر

 

در اول ژانویه‌ی ۱۹۹۹ اتحادیه‌ی اروپا نرخ تبدیل یورو به لیر را روی ۲۷/۱٫۹۳۶ را تثبیت کرد. نرخ‌های برابری ذیل براساس نرخ‌های برابری یورو به دلار برآورد شده و بنابراین، نماینده‌ی نرخ‌های برابری بازار آزاد است.

 
تاریخ یورو به لیر
سپتامبر ۱۹۹۹ ۳/۱٫۶۹۶
اکتبر ۱۹۹۹ ۱/۱٫۷۴۰
نوامبر ۱۹۹۹ ۸/۱٫۹۰۱
دسامبر۱۹۹۱ ۶/۱٫۹۱۲
ژانویه‌ی۲۰۰۰ ۰/۲٫۰۵۵
یورو به لیر
سپتامبر ۹۹
اکتبر ۹۹
نوامبر ۹۹
دسامبر ۹۹
ژانویه‌ی ۲۰۰۰
۰/۲۱۰۰

۰/۲۰۰۰

۰/۱۹۰۰

 

۰/۱۸۰۰

 

۰/۱۷۰۰

 

۰/۱۸۰۰

۰/۱۵۰۰

 

                                                     مأخذ: بلومبرگ

به عنوان نمونه در سپتامبر ۱۹۹۹، نرخ برابری دلار به یورو برای ۰۶۸۴/۱ و نرخ برابری دلار به لیر برابر ۳۲/۱۸۱۲ بود. که با تقسیم دومی بر اولی، نرخ برابری ضمنی یورو به لیر به دست می‌آید.

نمودار ۱۳٫ شرایط بازار سرمایه- فوریه‌ی ۲۰۰۰

ابزار مالی       بازده

نرخ بهره‌ی بین‌بانکی یورو (EURIBOR)  
۹۰ روزه ۴۱/۳
۶ ماهه ۷۸/۳
یک‌ساله ۱۱/۴
اوراق قرضه‌ی دولتی (برحسب یورو)  
ایتالیا- آوریل ۲۰۰۴ ۰۰/۶
ایتالیا- ژوئیه‌ی ۲۰۰۷ ۸۷/۵
ایتالیا- مارس ۲۰۱۱ ۲۵/۹
ناحیه‌ی یورو، ۵ساله ۱۶/۵
ناحیه‌ی یورو، ۷ساله ۴۵/۵
ناحیه‌ی یورو، ۱۰ساله ۶۱/۵
 

شاخص بازار سهام

 

ضریب P/E

شاخص  MIB30 میلان ۸۷/۳۷
شاخص FTSE100 (لندن) ۷۵/۲۸
شاخص DAX (فرانکفورت) ۴۷/۵۷
بازده اوراق قرضه‌ی ناحیه‌ی یورو میانگین هارمونیک بازده اوراق قرضه‌ی دولت‌ها است که با مبلغ قرضه‌ی منتشرشده‌ی کشورها توزین شده است.

                                                                   مأخذ داده‌ها: Ecb Monthly Bulletin, European Central Bank (March 2000).

[۱]. Palamon Capital Partners

[۲]. TeamSystem S.p.A

[۳]. Louis Elson

[۴]. private equity funds

[۵]. venture capital funds

[۶]. leverage buying funds

* . این افته را در سال ۲۰۰۱ چاد رینبرانت (Chad Rynbrandt) تحت نظارت رابرت ف. ‌برونر (Robert F. Bruner) تهیه کرده است. پاره‌ای جزئیات برای وضوح مطلب ساده شده است. افته‌نویس از همکاری پالامون کپیتال پارتنرز و نیز حمایت مالی بتن اینستیتیوت (Batten Institute) قدردانی می‌کند. همه‌ی حقوق اثر به بنیاد مدرسه‌ی داردن (Darden) دانشگاه ویرجینیا متعلق است. این افته در فروردین‌ماه ۱۳۹۵ برای تدریس در کلاس «بررسی موارد خاص در مالی شرکت‌ها» در دانشکده‌ی مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی توسط میثم رادپور ترجمه شد و حسین عبده تبریزی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ آن را ویرایش کرد.

[۷]. Duke Street Capital

[۸]. Mercapital

[۹]. Nordic Capital

[۱۰]. Investment Banks

[۱۱]. Dresdner

[۱۲]. Deutsche Bank

[۱۳]. Banca de Roma

[۱۴]. E.M. Warburg, Pincus & Co.

[۱۵]. Michael Hoffman

[۱۶]. S&P

[۱۷]. bridge investment

[۱۸]. Lanetro, S.A.

[۱۹]. due diligence

[۲۰]. Pesaro

[۲۱]. Giovanni Ranocchi

[۲۲]. pro forma

[۲۳] . می‌شود گفت که این رقم ۶٪ کم‌وبیش جمع دو رقم بود: ۳٪ نرخ تورم پیش‌بینی‌شده برای بلندمدت به علاوه‌ی نرخ رشد بلندمدت ۳٪ بخش واقعی اقتصاد در اروپا.

[۲۴] . سامانه‌های برنامه‌ریزی منابع بنگاه (نرم‌افزارهای ERP) بسته‌های نرم‌افزاری تجاری‌اند که همه‌ی اطلاعات حاصل از فعالیت شرکت؛ اعم از مالی، حسابداری، زنجیره‌ی ارزش، مشتریان و اطلاعات نیروی انسانی، را تلفیق و در قالب برنامه‌ای یک­پارچه و جامع عرضه می‌کنند.

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید