در روز یکشنبه ۱۳۹۷/۰۷/۲۲، حسین عبده تبریزی در بحثی پیرامون «معضلات نقدینگی در ایران» به همراه آقای دکتر درودیان در شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد. خلاصه نقطه‌نظرهای دکتر عبده در این برنامه یک ساعته به شرح زیر بود:

    • محوری‌ترین مسئله کشور در حال حاضر کنترل نقدینگی است، چرا که بیم آن می‌رود که نقدینگی لجام‌گسیخته رشد کند، و مهار آن از دست برود. نرخ رشد نقدینگی برای سال بعد، ۲۷ درصد برآورد می‌شود.
    • بدین‌منظور، از دو حوزه باید اقدام کرد: یا انتظارات برای قیمت پول و ارز را کنترل کرد و یا عرضه کالاهای واقعی را به گونه‌ای زیاد کرد که تورم افسارگسیخته نشود.
    • تا ادامه حیات بانک‌های بد، رشد نقدینگی قابل مهار نیست و پایه پولی افزایش می‌یابد. مشکل انقباض تسهیلات طبعاً تشدید کسادی و تعمیق رکود در اقتصاد ایران است. در عین حال، ادامه پرداخت سود موهوم (سود کسب‌‌نشده) توسط بانک‌ها به سپرده‌گذاران، خود تشدیدکننده تورم است. توازن بین این دو متغیر به هر حال بخشی از تدبیر مدیریتی برای حل مسئله است یا حداقل آن‌که تسکین و تخفیف وضعیت جاری است.
    • مشکل پایه پولی در دولت‌های نهم و دهم از افزایش دارایی‌های خارجی بروز می‌کرد که اقتصاددانان نگران بیماری هلندی آن بودند. اما متأسفانه مشکل پایه پولی در سال‌های اخیر به پرداخت سود موهوم و قرمزشدن حساب بانک‌ها نزد بانک مرکزی مربوط است که به مراتب نگران‌کننده‌تر از مورد قبلی است. در آن مورد واقعاً ارزی وجود داشته که ریال آن دردسرساز شود. در مورد اخیر اصلاً و واقعاً منبع ارزشی وجود ندارد.

 

درج دیدگاه

نظر خود را وارد کنید
اسم خود را اینجا وارد کنید